خیز سازمان اوقاف برای تصرف ساختمان خیریه کودکان

پنجشنبه, 1ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مریم مرعشی، مدیرعامل موسسه خیریه «زنجیره امید» از ارسال حکم تخلیه برای این موسسه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد. ساختمان خیابان تجریش این موسسه سالانه پذیرای هزار و ۲۰۰ مادر و کودک نیازمند خدمات درمانی است.

در پی صدور حکم تخلیه ساختمان تجریش موسسه خیریه زنجیره امید، مرعشی به وب‌سایت رکنا گفت: «سازمان اوقاف و امور خیریه، کمر به تخلیه این محل بسته است. سال‌هاست این اقامتگاه درمانی برای کودکان مناسب‌سازی شده و پیدا کردن محلی دیگر و جابه‌جا کردن این حجم از تجهیزات، بسیار دشوار است.»

ساختمان خیابان تجریش این موسسه، تنها محلی نیست که اخیرا دچار مشکل شده است.

مدیرعامل خیریه زنجیره امید با اشاره به کارشکنی‌ها در رابطه با پروژه بیمارستانی این خیریه در منطقه جوادیه تهران نیز گفت: «[حسین] قناعتی، رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با همکاری علیرضا زاکانی، شهردار تهران و شهردار منطقه ۱۱، چندین ماه است مانع تکمیل ساخت این بیمارستان شده‌اند.»

به گفته او، این زمین از دانشگاه تهران به صورت قرارداد ۹۹ ساله اجاره شده و تاکنون ۱۸ درصد از پروژه با مبلغی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پیشروی داشته است.

مرعشی اضافه کرد: «شهرداری بدون ارائه هیچ دلیلی، از ما خواسته است تا محل گودبرداری این پروژه را پر کنیم، در صورتی که ما حتی نمی‌دانیم علت این اتفاقات چیست.»

موسسه خیریه زنجیره امید

خیریه زنجیره امید در سال ۱۳۸۶ با هدف کمک به درمان کودکان در سه رشته قلب، ارتوپدی و ترمیمی تاسیس شد.

زنجیره امید تهران همکاری گسترده‌ای با موسسه خیریه زنجیره امید فرانسه دارد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت این موسسه، این خیریه اولین موسسه‌ای است که در درون خود تیم فوق تخصصی پزشکان ایرانی و فرانسوی دارد: «تاکنون ۱۵۰ تیم فرانسوی برای انجام ماموریت پزشکی و تعامل درمانی، علمی و آموزشی به ایران سفر کرده‌اند.»

بیش از ۱۵۲ پزشک برای دوره‌های کوتاه مدت و سه پزشک برای دوره‌های بلند‌مدت اعزام شده‌اند که از سوی سفارت فرانسه در ایران و زنجیره امید فرانسه تحت حمایت مالی قرار گرفته‌اند.

از زمان آغاز به کار این موسسه تاکنون ۱۴ هزار کودک با بیماری ارتوپدی، قلبی و ترمیمی از ۳۱ استان ایران در این مرکز درمان شدند.

هم‌زمان با انتشار خبر خیز سازمان اوقاف برای تخلیه ساختمان تجریش موسسه زنجیره امید، کارزاری در ایران برای جلوگیری از تصرف ملک تجریش این خیریه به‌راه افتاده و تاکنون بیش از چهار هزار نفر از آن حمایت کرده‌اند.

سابقه کارشکنی در موسسات غیر دولتی

در زمینه سرکوب سازمان‌های مردم‌نهاد در ایران، پیش از این جمعیت «امام علی» که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده بود، در سال ۱۳۹۹ با دادخواست وزارت کشور دولت حسن روحانی منحل شد.

فعالیت این جمعیت در زمینه کمک‌رسانی به کودکان و زنان آسیب‌دیده بود اما علاوه بر آن، در جریان سیل سال ۱۳۹۵ خوزستان، زمین‌لرزه سال ۱۳۹۶ کرمانشاه و سیل استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان در سال ۱۳۹۸، فعالیت‌های امدادی گسترده‌ای انجام داد.

پس از انحلال این مجموعه، پرونده‌های امنیتی و قضایی برای شارمین میمندی‌نژاد، موسس این جمعیت و برخی دیگر از فعالان آن تشکیل شد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.