گرما همچنان می‌تازد

پنجشنبه, 1ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایسنا/خراسان رضوی شتاب گرفتن تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان، دوباره رکوردهای دما را شکست.

جولای ۲۰۲۴ گرم‌ترین ماه ثبت شده از زمان شروع ثبت رکوردهای جهانی در سال ۱۸۵۰ بوده است. همچنین چهاردهمین ماه متوالی بود که در آن رکورد دما شکسته شد. دمای سطح زمین در ماه جولای ۱.۲۱ درجه سانتی‌گراد (۲.۱۸ درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین ۱۵.۸ درجه سانتی‌گراد قرن بیستم بود.

امواج گرما در بسیاری از نقاط جهان رایج شده است. آفریقا و اروپا هر ۲ گرم‌ترین ماه جولای خود را ثبت کردند، با دماهایی که به ترتیب ۰.۰۵ درجه سانتی‌گراد (۰.۰۹ درجه فارنهایت) و ۰.۲۰ درجه سانتی‌گراد (۰.۳۶ درجه فارنهایت) از رکورد گرم قبلی جولای فراتر رفته است. این در حالی بود که برخی از کشورها در ابتدای ماه با سرمای غیرعادی روبرو شدند.

آسیا همچنین گرم‌ترین ماه جولای خود را ثبت کرد، با میانگین بالا در پاکستان، نیوزیلند و استرالیا که در رکورد کلی سهم دارند.

حوادث شدید آب‌وهوایی گرمای هوا

افزایش دما باعث بروز حوادث شدید آب‌وهوایی در سراسر جهان می‌شود. در اروپا، کشورهای مدیترانه‌ای تحت تاثیر موج‌های گرما قرار گرفتند و صدها نفر به دلیل گرما جان خود را از دست دادند. در آسیا، طوفان‌های قدرتمند منجر به سیل و رانش زمین شد، در حالی که وسعت یخ دریای قطب جنوب کمترین میزان ثبت شده در ماه جولای بود.

خطرات سلامتی گرمای هوا

گرمای شدید، خطری بزرگ برای سلامتی است؛ عواقب سلامتی گرمای شدید می‌تواند فاجعه بار باشد. موج گرما در اروپا در تابستان ۲۰۲۲ باعث مرگ بیش از ۶۰ هزار نفر بر اثر گرما شد و در سال ۲۰۲۱، دانشگاهیان با تجزیه‌وتحلیل داده‌های ۷۳۲ مکان در ۴۳ کشور به این نتیجه رسیدند که ۳۷ درصد از مرگ‌های ناشی از گرما بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ را می‌توان به تغییرات آب‌وهوایی نسبت داد. گرما همچنین خطرات غیرمستقیم سلامتی را افزایش می‌دهد، ازجمله افزایش پشه‌های عامل مالاریا که در دماهای گرم‌تر تولید مثل می‌کنند.

در دهه‌های آینده، افزایش دما چالش‌هایی را برای مردم، محیط‌زیست و اقتصادها ایجاد خواهد کرد و بیش از ۳.۵ میلیارد نفر باید با دمای بالاتر از محدوده‌ای که برای انسان راحت تلقی می‌شود، سازگار شوند.

راهکارها

سازگاری با دماهای بالاتر به ویژه در مناطق شهری حیاتی خواهد بود. تعدادی از راهبردها را می‌توان برای کمک به سازگاری جمعیت شهری به کار برد. در پاسخ به خطرات ناشی از گرمای شدید، شهرهای سراسر جهان نشان می‌دهند که راه‌حل‌های عملی مقرون‌به‌صرفه‌ای وجود دارد که می‌توان آنها را اجرا کرد.

راه‌حل‌های طبیعی اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهند کرد زیرا به کاهش دما بدون کمک به تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کنند. طبیعت در شهرها به افزایش اتصال و انعطاف‌پذیری زیستگاه‌های طبیعی کمک و از تنوع زیستی حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: معماری و طراحی ساختمان‌ها به‌گونه‌ای که نیاز به سرمایش و گرمایش را کاهش دهد، استفاده از مصالح ساختمانی با عایق حرارتی بالا و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی ساختمان‌ها ازجمله راهکارهای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی است.

منابع: ایسنا/ویفروم


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.