سالانه میلیاردها تومان از بودجه عمومی کشور صرف برگزاری مراسم سیاسی اربعین می‌شود

جمعه, 2ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ماموران جدید تحقق رویای حکومت اسلامی؛ دو وزیر کارشان را از اربعین شروع کردند

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، با وعده «تشکیل دولت وفاق ملی» و «حل مشکلات مردم» روی کار آمد ولی پس از اینکه به قدرت رسید، وعده تشکیل دولت موسوم به «وفاق ملی» را در سهمیه‌بندی مناصب دولتی در میان وابستگان حاکمیت خلاصه کرد.

عملکرد وزیرانش در نخستین روزهای کاری هم نشان داد که وعده «حل مشکلات مردم» نیز در اموری خلاصه می‌شود که منافع حاکمیت را تامین می‌کنند، اموری مانند ادعای «خدمات‌رسانی به زائران اربعین»، که اگرچه نام مردم را یدک می‌کشد، هدف اصلی‌اش مخابره تصاویری از نمایش سیاسی و مذهبی حکومت جمهوری اسلامی ایران به جهان است.

 

همین هدف بود که باعث شد دست‌کم دو وزیر جدید نخستین‌ روزهای کاری‌شان را در گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق آغاز کنند. فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، اندکی پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس راهی ایلام شد تا از پایانه مرزی برکت در این استان بازدید کند.

وزیر راه و شهرسازی، که به گفته مسعود پزشکیان با خواست علی خامنه‌ای به این سمت منصوب شده است، هنگام بازدید از مرز برکت در مصاحبه‌ با صداوسیما گفت از اینکه نخستین روز کاری‌اش را کنار زائران اربعین آغاز می‌کند «شکرگزار» است و این را مایه «سعادت» خود می‌داند.

صادق مالواجرد در جریان بازدید از گذرگاه مرزی ایلام با احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی، نیز دیدار کرد. رادان که با راه‌اندازی طرح موسوم به «نور» دور تازه‌ای از خشونت علیه زنان مخالف حجاب اجباری را در فضاهای عمومی راه‌ انداخته است و از همکارانش در پلیس امنیت اخلاقی نیز بابت رفتارهای خشونت‌آمیز دفاع می‌کند، به وزیر جدید راه و شهرسازی گفت که تعداد اتوبوس‌ها برای انتقال زائران کافی نیست، فرزانه صادق مالواجرد نیز همان‌جا به او قول داد که «تمام ظرفیت» اتوبوسی کشور را به سمت مرز گسیل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی روز جمعه نیز گفت که با وزرای نفت و صمت برای تامین اتوبوس زائران تفاهم کرده است.

اسکندر مومنی، عضو سابق سپاه پاسداران که مسئولیت وزارت کشور در دولت پزشکیان را عهده‌دار شد، نیز دیگر وزیر دولت چهاردهم بود که دو روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس راهی مرز خسروی در استان کرمانشاه شد تا وضعیت خدمت‌رسانی به «زائران اربعین» را بررسی کند.

او در جریان همین بازدید نیز گفت که از این پس عبور کاروان‌های زیارتی از مرز خسروی محدود به ایام اربعین نیست و زائران در تمام سال می‌توانند از این مرز تردد کنند.

شروع کار وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی در مرزهای مشترک ایران و عراق هم‌زمان با روزهای منتهی به اربعین از این حقیقت پرده برمی‌دارد که دولت‌های جمهوری اسلامی به‌رغم ادعای اختلاف‌نظر از رویه‌ای کلی پیروی می‌کنند.

برای همین است که در بحبوحه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رسیدگی به نمایش سیاسی و مذهبی اربعین را در اولویت قرار می‌دهند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، نیز در آخرین روزهای کاری‌اش و درحالی‌ که اعتراض پرستاران به ده‌ها شهر ایران گسترش یافته است، به مرزهای ایران و عراق رفت تا روند «خدمت‌رسانی به زائران» را از نزدیک مشاهده کند.

وزرای دولت جدید با طرح این ادعا  که بیش از سه میلیون نفر به عراق رفته‌اند، رسیدگی به امور مربوط به اربعین را به «حل مشکلات مردم» ترجیح داده‌اند.

ازسوی دیگر، منابع خبری در عراق روز پنج‌شنبه از درگیری نیروهای امنیتی این کشور با اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی، وابسته به جمهوری اسلامی، خبر دادند. یک مقام وزارت کشور عراق نیز گفت که این درگیری پس از آن رخ داد که چهار خودرو حشدالشعبی قصد داشتند از سد ارتش عراق در خیابانی که به پیاده‌روی زائران اختصاص داده شده بود عبور کنند.

این درگیری خسارت جانی نداشت، اما تصاویر آن که در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد، در میان زائران اربعین نگرانی ایجاد کرد.

روز یکشنبه چهارم شهریور مصادف با سالگرد چهلم امام سوم شیعیان است و جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر این روز را به فرصتی برای نمایش قدرت‌نمایی بدل کرده است و از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

برای تامین این هدف، که فرمان علی خامنه‌ای پشتوانه آن است، سالانه میلیاردها تومان از بودجه عمومی کشور صرف برگزاری این مراسم می‌شود.

خامنه‌ای، که رویای حکومت اسلامی را در سر دارد، پیش‌تر گفته بود که مراسم اربعین «بزرگ‌ترین گردهمایی عالم» و «نورافکن قوی» است که «در دنیا سعی می‌کنند نگذارند این نورافکن دیده شود».

او در یکی از سخنرانی‌هایش در سال ۱۳۹۸ نیز به‌صراحت گفته بود که راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی «امت اسلامی» باشد.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.