سخنان متناقض پس از وعده «حل سریع» مشکلات پرستاران؛ وزیر بهداشت: انتظارات مالی در حد توان پیگیری می‌شود

جمعه, 2ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

تجمع اعتراضی پرستاران در تبریز

تجمع اعتراضی پرستاران در تبریز

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، روز جمعه دوم شهریور، به رغم آن که یک روز قبل از وعده حل مشکلات پرستاران معترض «در اسرع وقت» و «به سرعت» خبر داده بود، گفت: «انتظارات مالی پرستاران را در حد توان کشور پیگیری می کنم.»

وزیر بهداشت در سخنان خود که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بدون دادن توضیح بیشتر در مورد چگونگی حل مشکلات پرستاران و تحقق مطالبات آنان گفت: «البته برای ارتقای جایگاه هویتی و حرفه ای پرستاران نیز گفت وگوهایی را با رییس جمهور و اعضای دولت، آغاز کرده ام.»

این در شرایطی است که او روز پنجشنبه اول شهریور بدون اشاره به زمان دقیق تحقق مطالبات پرستاران اعتصابی و معترض گفته بود که هزینه حل مشکلات پرستاران در دولت محاسبه و تصویب شده و «به‌تدریج باید این پول به دانشگاه‌ها و بیمه‌ها داده بشود.»

محمدرضا ظفرقندی در سخنان دیگری که در وب سایت وزارت بهداشت منتشر شد، گفته بود: «مشکل انباشت مطالبات جامعه پرستاری ظرف دو هفته آینده برطرف می شود.»

در سالیان گذشته، مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات صنفی در مناطق مختلف ایران در ادبیات مشابهی، وعده تحقق آنها را داده‌اند. اما در عمل، بخشی از این وعده‌‌ها اجرا شده و یا اصلا تحقق نیافته‌اند. در این مورد می توان به وعده‌های چند ماهه اخیر در مورد پرداخت طلب گندم‌کاران اشاره کرد که بخش بسیار بزرگی از ئول فروش محصول خود به دولت را دریافت نکرده‌اند.

پرستاران به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری، اضافه‌کار اجباری و دستمزدهای ناچیز اعتراض دارند و می‌گویند وزارت بهداشت باید صدای‌ آنها را بشنود و مطالبات‌شان را برآورده کند.

در این ارتباط پرستاران دهها بیمارستان دولتی در دست کم ۲۱ شهر ایران در روزهای اخیر در اعتراض به شرایط دشوار شغلی و معیشتی اقدام به اعتصاب و برگزاری تجمع کرده اند.

اعتراضات پرستاران حتی در رسانه های حکومتی نیز بازتاب یافت و مقامات جمهوری اسلامی وعده تحقق مطالبات آنان را دادند. اما از سوی دیگر برخوردهای امنیتی با پرستاران معترض در پیش گرفته شد.

در همین ارتباط، شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران روز جمعه از بازداشت فیروزه مجریان شرق، از پرستاران بیمارستان «قائم» مشهد به دست «نیروهای امنیتی و اطلاعاتی»‌خبر داد.

این شورا پیشتر به نقل از «برخی منابع» از بازداشت سرپرستار بخش ۱۰ بیمارستان مسیح دانشوری تهران به نام زهرا تمدن در روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد خبر داده و نوشته بود: خانم تمدن به دست ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی در اورژانس بیمارستان بازداشت شد.

به گفته این شورا، بازداشت او به اتهام «حضور در تجمعات اعتراضی کادر درمان و ترغیب پرسنل به اعتصاب» صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، چند تن دیگر از کادر درمان این بیمارستان نیز بازداشت شده‌اند. 

پیشتر به گزارش خبرگزاری مهر، احسان آنقی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در استان مرکزی، روز دوشنبه ۲۹ مرداد گفته بود: ۲ تن که او آنها را «از اخلالگران» در تجمع پرستاران در اراک نامید، بازداشت شدند.

این مقام انتظامی جمهوری اسلامی مدعی شده بود که این دو تن «جزو کادر درمان» نبودند. روز دوشنبه فیلمی منتشر شده بود که نشان می‌داد پرستاران به بازداشت یک شخص از سوی ماموران حکومتی اعتراض کردند.

کانال تلگرامی «پست کشیک» (باشگاه دانشجویان علوم پزشکی کشور) هم روز سه‌شنبه با اشاره به این‌که در پی اعتراضات پرستاران در بیمارستان‌های مختلف ایران، از جمله بیمارستان امیراعلم تهران، تعدادی از آنها به دلیل شرکت در این اعتراضات اخراج شده‌اند، اضافه کرده بود: «این نحوه برخورد مسئولین با افرادی که اعتراض صنفی مسالمت‌آمیز داشتند، کار را به تشدید نارضایتی‌ها و اعتراضات گسترده‌تر در سطح جامعه پرستاری کشاند.»

در این ارتباط، به گزارش کانال «اعتراض مدنی بازار»، به دنبال برپایی تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان‌های دولتی تبریز؛ به برخی از این پرستاران پیامک تهدیدآمیز ارسال شده است.

با همه اینها، محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، روز سه‌شنبه به «خبرآنلاین» گفت: «در طول ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن ایران، برای اولین بار است که اعتراض به‌شکل دست کشیدن از کار اتفاق می‌افتد» و اعلام کرد: «پرستاران می‌دانند وقتی اعتصاب کرده‌اند آنها را تهدید می‌کنند که اخراج‌تان می‌کنیم. می‌گویند باشد، اخراج کنید. یعنی وضعیت به‌جایی رسیده است که برای پرستار مهم نیست اگر اعتصاب کند اخراج می‌شود.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.