هشدار درباره افزایش «شدید» دما و بارش‌های «خطرناک» تابستانی در ایران

جمعه, 2ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

یک مقام سازمان هواشناسی ایران نسبت به بارش رگباری باران‌های تابستانیِ «خطرناک» همزمان با ورود موج جدید گرما به کشور هشدار داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی روز پنج‌شنبه، اول شهریور، به خبرگزاری مهر گفت که استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و بخش‌هایی از استان هرمزگان شاهد بارش‌های رگباری باران خواهند بود.

صادق ضیائیان تأکید کرد: «بارش‌های رگباری در فصل تابستان خطرناک هستند، زیرا منجر به جاری شدن روان‌آب و سیل خواهد شد؛ البته بارش‌ها همراه با وزش باد شدید است.»

سازمان هواشناسی ایران به طور مشخص به میزان دمای موج جدید گرما در ایران اشاره نکرده، اما در مردادماه گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی از شهروندان منتشر شده بود که گرمای هوا در برخی شهرها را غیرقابل تحمل گزارش کرده و نوشته بودند که حتی کولر نیز دیگر پاسخگوی این حجم از گرما نیست.

بر اساس پیش‌بینی این سازمان، از روز جمعه، دوم شهریور، با ورود موج جدید گرما به ایران، بسیاری از نقاط استان‌های نیمه غربی و شمالی شاهد افزایش دما خواهند بود و اغلب نواحی کشور گرمای «شدید» را تجربه خواهند کرد.

این گزارش حاکی است که بسیاری از نقاط استان‌های نیمه غربی و شمالی کشور بار دیگر شاهد هوایی گرم‌تر از «نرمال» خواهند بود که شرایط دمایی «فرانرمالی» را از ابتدای شهریورماه رقم خواهد زد.

ایران سال‌هاست که با تغییرات اقلیمی و خشکسالی که بسیاری از کشورهای جهان را با گرمای کم‌سابقه‌ای درگیر کرده، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

گرما و خشکسالی، زندگی و معیشت بسیاری از شهروندان به ویژه کشاورزان را تحت تاثیر جدی قرار داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.