تورم بالای ۳۰ درصد درجا زد؛ مهار تورم سخت‌تر می‌شود

شنبه, 3ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

تورم بالا در ایران معیشت خانواده‌ها را با چالش روبه‌رو کرده است.

تورم بالا در ایران معیشت خانواده‌ها را با چالش روبه‌رو کرده است.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط نهادهای حکومتی از تورم مرداد ماه، ادعا شده که تورم نقطه‌به‌نقطه در این ماه همچنان در بالای ۳۰ درصد باقی مانده و تنها با ۰/۶ درصد کاهش به ۳۱/۶ درصد رسیده است، اندک کاهشی که به گفته کارشناسان دلیل اصلی آن کنترل نسبی «ریسک‌های سیاسی کوتاه‌مدت» بوده و نمی‌تواند ادامه دارد باشد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره امروز شنبه سوم شهریور ماه نوشته است: «به نظر می‌رسد که بانک مرکزی برای مهار تورم به چالش‌هایی سخت برخورد خواهد کرد، به ویژه با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات سیاسی.»

این روزنامه تاکید کرده که «ریسک‌های سیاسی همچنان تهدیدی برای ثبات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند و ممکن است در ماه‌های آینده وضعیت تورمی را تحت تاثیر قرار دهند.»

یک روزنامه‌نگار اقتصادی نیز در گفتگو با صدای آمریکا به سهم مسکن در تورم مرداد ماه اشاره کرده و می‌گوید که چشم‌انداز مثبتی در حوزه اقتصاد مشاهده نمی‌شود.

رضا غیبی با اشاره به اظهارات عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت پزشکیان گفت: «رویکرد وزیر خارجه نشان دهنده تداوم و حتی شدت گرفتن ریسک‌های سیاسی در حوزه اقتصاد است و نباید به بهبود شرایط امیدوار بود.»

به گفته غیبی، اولویت بودن چین و روسیه از سوی جمهوری اسلامی یعنی تداوم هزینه‌های سربار در اقتصاد به واسطه تهاتر و تحمیل کالاهای چینی و عدم دسترسی به منابع ارزی لازم برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای.

اشاره این روزنامه‌نگار اقتصادی به اظهارات شب گذشته عباس عراقچی است که در یک برنامه تلویزیونی، برجام را «غیر قابل احیا» دانست و گفت که سیاست جمهوری اسلامی «رفع تخاصم با آمریکا نیست.» عراقچی همچنین تاکید کرده که چین و روسیه در اولویت جمهوری اسلامی قرار دارند.

این رویکرد دولت پزشکیان در حالی است که اقتصاد ایران بواسطه تحریم‌‌ها در بدترین شرایط چند دهه اخیر خود قرار دارد و زمزمه شدت گرفتن تحریم‌ها نیز به گوش می‌رسد.

در همین رابطه شماری از کنشگران ایرانی از جمله برخی زندانیان سیاسی سی‌ام مرداد ماه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتقاد از مواضع دولت او در قبال جمهوری اسلامی، خواستار «تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه» حکومت ایران از سوی آمریکا و اروپا و رفع این تحریم‌ها «فقط به شرط رعایت کامل حقوق بشر» توسط جمهوری اسلامی شدند.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.