رئیس صندوق توسعه ملی خواستار احیای روابط کنسولی در محل سفارت آمریکا در تهران شد

شنبه, 3ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

01_us_em.jpgرادیو فردا – رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ایران از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، خواست روابط کنسولی با آمریکا در محل سفارت سابق این کشور در تهران احیا شود.

مهدی غضنفری روز جمعه دوم شهریور با انتشار پیامی در شبکه ایکس خطاب به مسعود پزشکیان نوشت «حالا که همهٔ ارکان نظام در کنار شما و دولت شما هستند، در صورت صلاحدید، چند کار به‌جامانده از سالیان دور را اجرایی کنید».

او در ادامه به احیای روابط کنسولی با آمریکا اشاره و تأکید کرده «شاید بهتر باشد این کارها قبل از اتمام ماه عسل انجام شود».

آقای غضنفری که سابقهٔ وزارت در دولت محمود احمدی‌نژاد را هم دارد، توصیهٔ خود را «یک کار کوچک در حوزهٔ سیاست خارجی» خوانده و حمله به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری دیپلمات‌های این کشور در اوایل انقلاب را «کار بیهوده» نامیده که به‌گفتهٔ او «سنگی در چاه انداختند که هنوز کسی نتوانسته آن را درآورد».

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ایران در ادامه نوشته است «خوب است حداقل به احترام مردم ایران، روابط کنسولی در محل سفارت آمریکا در تهران احیا شود تا ایرانیان بسیاری که در آن‌جا هستند، به‌راحتی تردد کنند».

 

حالا که همه ارکان نظام در کنار شما و دولت شما هستند؛ لطفا در صورت صلاحدید، چند کار بجا مانده از سالیان دور را اجرایی کنید؛ شاید بهتر باشد این کارها قبل از اتمام ماه عسل انجام شود.

غضنفری بدون اشاره به تمجید روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، از حمله به آن‌چه «لانه جاسوسی» نامیده بود، گفته است «حالا البته می‌دانیم موضوع جاسوسی و جمع کردن اطلاعات توسط سفارتخانه امری عادی است، ولی خب شاید خامی حکمرانی داشتیم».

حمله به سفارت آمریکا در آبان ۱۳۵۸ و گروگان‌گیری ۶۶ دیپلمات آمریکایی برای ۴۴۴ روز قطع روابط جمهوری اسلامی با ایالات متحده را در پی داشت و در ۴۴ سال گذشته روابط دو کشور همواره خصمانه‌تر شده است.

هم‌اکنون سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع ایالات متحده در ایران است و دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا نیز در سفارت پاکستان در واشینگتن قرار دارد.

آقای غضنفری در پایان پیامش خطاب به رئیس‌جمهور ایران نوشته است: «بد نبود یک قانون می‌داشتیم که هرکس به جرم حمله به سفارتخانه‌ای دستگیر شد، هر روز صبح به مدت ۱۰ سال در جلوی آن سفارت بیانیه‌ای را در عذرخواهی از مردم ایران قرائت می‌کرد و یک ساعت هم خیابان‌های اطراف سفارت را جارو می‌زد.»

حمله به سفارت آمریکا در آبان ۱۳۵۸ رویداد بی‌سابقه‌ای بود، اما در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد که خود غضنفری نیز وزیر صمت بود، گروهی از طرفداران حکومت به سفارتخانهٔ بریتانیا در تهران نیز حمله کردند.

چهار سال بعد نیز سفارت عربستان در تهران مورد حمله قرار گرفت؛ موضوعی که به تیرگی روابط ایران و عربستان انجامید و بیش از هشت سال طول کشید تا مقدمات گرم شدن روابط فراهم شود.

مهدی غضنفری از مهرماه ۱۴۰۰ با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق، به ریاست صندوق توسعه ملی منصوب شده است؛ صندوقی که به‌گفته، او «بدهی دولت به آن به صد میلیارد دلار رسیده و امیدی به بازگشت این پول هم نیست».

از: گویا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.