دادستان دادگاه لاهه از قضات خواست فورا درباره حکم بازداشت نتانیاهو تصمیم بگیرند

شنبه, 3ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از قضات این دیوان خواست تا فورا درباره تقاضایش برای بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقام‌های مرتبط با جنگ غزه تصمیم بگیرند. او همچنین گفت این دادگاه، صلاحیت رسیدگی به «جنایت اتباع اسرائیلی علیه ساکنان سرزمین‌های فلسطینی» را دارد.

کریم خان با قرائت گزارشی، خطاب به قاضی‌های دیوان کیفری بین‌المللی گفت «هر گونه تاخیر غیرموجه آن‌ها در تصمیم‌گیری»، به حقوق قربانیان آسیب می‌زند اما مهلت زمانی برای این تصمیم‌گیری تعیین نکرد.

او روز ۳۱ اردیبهشت امسال از قضات این دیوان خواسته بود برای نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و یحیی سنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه، رهبران حماس که اکنون دو نفرشان کشته شده‌اند، به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» قرار بازداشت صادر کنند.

اسرائیل عضوی از این دادگاه نیست؛ بنابراین حتی در صورت صدور حکم بازداشت، نتانیاهو و گالانت با خطر فوری پیگرد قانونی مواجه نمی‌شوند اما تهدید به دستگیری می‌تواند سفر آنان را به خارج از کشور دشوار کند.

دادستان ارشد دادگاه لاهه در پیگیری درخواست سه ماه پیش خود یادآور شد که دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده اتباع اسرائیلی را که در سرزمین‌های فلسطینی مرتکب «جنایات فجیع» می‌شوند، دارد.

او با استناد به قوانین، گفت: «صلاحیت دادگاه در این وضعیت، یک اصل تثبیت‌شده است.»

خان در ادامه، استدلال‌های حقوقی مخالفان مبتنی بر مفاد توافقات اسلو و ادعاهای اسرائیل را مبنی بر اینکه خودشان در حال انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی ادعایی هستند، رد کرد.

در بخشی از مفاد قرارداد صلح ۱۹۹۳ اسلو، فلسطینی‌ها موافقت کرده بودند صلاحیت کیفری بر اتباع اسرائیلی نداشته باشند.

خان از قضات خواست تا چالش‌های حقوقی مطرح شده از سوی چندین دولت و دیگر طرف‌های مرتبط را بی‌اعتبار دانسته و رد کنند.

درخواست این دادستان برای بازداشت رهبران اسرائیل و حماس، واکنش‌های متعددی در پی داشته است.

نتانیاهو این اقدام را نه تنها علیه خود و وزیر دولتش بلکه علیه کل کشور اسرائیل دانست و گفت سخنان خان، «یهودی‌ستیزی جدید» است که از کمپ‌های دانشگاهی به لاهه رسیده.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، این اقدام را ناعادلانه توصیف، اتهام «نسل‌کشی» را رد و تاکید کرد هیچ مقایسه‌ای نمی‌تواند بین رهبران اسرائیل با رهبران حماس صورت گیرد.

مقام‌های شماری از کشورهای عضو دادگاه لاهه مانند آلمان، ایتالیا، اتریش، بریتانیا و جمهوری چک، این درخواست کریم خان و به ویژه مقایسه‌اش را بین مقامات اسرائیل و حماس، محکوم کردند.

برخی دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی می‌گویند دلایل معقولی وجود دارد که نشان می‌دهند نتانیاهو، گالانت، سنوار، ضیف و هنیه، در قبال جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت ادعایی در غزه، مسئولیت کیفری دارند.

اسماعیل هنیه بامداد دهم مرداد در ایران ترور شد. از آن زمان، دیوان کیفری بین‌المللی از اظهار نظر درباره گزارش‌های مربوط به مرگ او خودداری کرده است.

اسرائیل می‌گوید محمد ضیف را در حمله‌ای هوایی کشته اما مقام‌های حماس این خبر را رد کرده‌اند.

در حمله حماس به اسرائیل در پانزدهم مهر سال گذشته (هفت اکتبر) حدود هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت حماس می‌گوید از آن زمان تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

رهبران اسرائیل و فلسطین، اتهامات مربوط به جنایات جنگی را رد کرده‌اند و نمایندگان هر دو طرف از تصمیم خان در مورد درخواست احکام بازداشت، انتقاد کرده‌اند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.