شکست مکرر رکورد مصرف برق در ایران در تابستان جاری

یکشنبه, 4ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، می‌گوید در روز شنبه «در ساعات اوج مصرف، تقاضای مصرف برق به ۷۷ هزار مگاوات رسید».

این مقام مسئول در حوزه انرژی افزود که در روز شنبه، سوم شهریور، «۴۲ روز و ۴۲ نوبت از میزان تقاضای مصرف برق در سال گذشته با اعداد غیر قابل باور عبور کردیم».

امسال افزایش دمای هوا همزمان با ناکامی دولت در افزایش تولید برق، میزان ناترازی را به ۱۷ هزار مگاوات افزایش داده است.

در حالی که کاهش نسبی دمای هوا در هفته گذشته باعث امیدواری به حل مشکل قطعی برق شده بود، گزارش‌ها نشان می‌دهد موج جدیدی از گرما تا پایان هفته در راه است و به دنبال آن مصرف برق هم سیر صعودی می‌گیرد.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، روز یک‌شنبه، چهارم شهریور، به خبرگزاری مهر گفت: «میزان تقاضای مصرف برق کشور ۴۲ روز است که از اوج مصرف سال گذشته بالاتر است.»

به گفته رجبی مشهدی، بنا بر اعلام سازمان هواشناسی مردادماه گرم و بی‌سابقه‌ای در ۵۰ سال گذشته تجربه شده است و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی قرار بود از روز گذشته «با اندکی کاهش دما در کشور مواجه شویم که نه تنها دمای هوا کاهش نیافت بلکه گزارش‌ها حاکی از آن است که با پایداری و تداوم گرمای نامتعارف تا پایان هفته جاری هم مواجه هستیم».

او در ادامه از مردم خواسته است که «با صرفه جویی حداقل ده درصدی به کاهش مشکلات تأمین برق پایدار و مستمر در کشور کمک نمایند.»

احتمال افزایش مصرف برق در هفته جاری

در همین حال مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور هم به خبرگزاری ایرنا گفته است: «در هفته اول شهریورماه قرار داریم و افزایش دما همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که تا پایان هفته جاری شاهد افزایش دمای هوا و به نسبت آن افزایش میزان مصرف برق در کشور خواهیم بود».

مازیار جمشیدی گفت: «میزان مصرف برق در کشور روز شنبه سوم شهریورماه نسبت به هفته گذشته حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته است».

رکوردشکنی مصرف برق در ایران همزمان با فصل گرما پیشتر هم خبرساز شده است.

علی محرابیان، وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی، در نیمه مردادماه گذشته با بیان اینکه ایران با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا نسبت به سال گذشته با حدود ۹ درصد رشد مصرف برق روبه‌رو شده گفته بود: «متوسط رشد ده سال صنعت برق ایران ۴.۷ درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور امسال دو برابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.»

دو روز پیش رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران گفته بود: سال ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق به ۳۷ درصد معادل یک‌سوم تقاضای برق کشور خواهد رسید. حسنعلی تقی‌زاده این میزان ناترازی را بسیار «خطرناک» توصیف کرده و گفته بود: «ناترازی برق در تابستان امسال ۱۷ هزار مگاوات بود. پارسال نیز ناترازی برق ۱۲ هزار مگاوات بود».

موج گرمای بی‌سابقه هم‌اکنون بسیاری کشورها را حتی بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را فراگرفته، اما ایران در حالی درگیر مسئله گرما است که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی مورد نیاز هم مواجه است.

با همهٔ تدابیر و هشدارها، در هفته‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از خاموشی‌های پراکنده و مکرر و گسترده در شهرهای متعدد کشور منتشر شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو مصرف برق به‌طور کلی در ایران «به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است». با این حال، مشکل اصلی دیگر کسری فزایندهٔ برق در کشور است.

منابع: خبرگزاری مهر،‌ رادیوفردا/ م. ق./ ف. دو.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.