بازگشت محمدجواد ظریف به دولت پزشکیان پس از دیدار اعضای کابینه چهاردهم با خامنه‌ای

سه شنبه, 6ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

تصویری که خبرگزاری ایرنا از حضور محمدجواد ظریف در دیدار هیئت دولت با علی خامنه‌ای منتشر کرده است

تصویری که خبرگزاری ایرنا از حضور محمدجواد ظریف در دیدار هیئت دولت با علی خامنه‌ای منتشر کرده است

ساعاتی پس از انتشار تصاویر محمدجواد ظریف در دیدار اعضای دولت چهاردهم با علی خامنه‌ای، وزیر خارجه پیشین ایران خبر داد که فعالیت در پُست معاونت راهبردی کابینه مسعود پزشکیان را ادامه خواهد داد.

آقای ظریف روز سه‌شنبه ششم شهریور این خبر را در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد.

وزیر خارجه پیشین ایران که تلاش زیادی در پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری کرده بود و در تعیین و معرفی وزرای کابینه او نقش مهمی داشت، به‌دلیل آنچه فشارهای مرتبط با دوتابعیتی بودن فرزندانش اعلام شد، حدود سه هفته پیش، از پُست معاونت پزشکیان استعفا کرد.

او قبل از استعفا، معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس شورای راهبری برای انتخاب کابینه مسعود پزشکیان بود.

آقای ظریف روز ۲۱ مرداد در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که برخی «با تفسیر عجیبی از قانون مصوب ۱۴۰۱، اشتغال بنده در مشاغل حساس را به بهانه‌ای برای فشار بر دولت چهاردهم تبدیل کرده‌ بودند».

در سال‌های اخیر برخی از سیاستمداران اصول‌گرا و مقام‌های قوه قضائیه، از مسئولان ایرانی دارای «تابعیت مضاعف» به عنوان یکی از مهم‌‌ترین کانال‌های «نفوذ» در ایران نام برده و بارها خواستار برکناری آن‌ها شده‌اند.

وزیر خارجه پیشین ایران که نقش مهمی در دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴ داشت محبوبیتی نسبی در افکار عمومی پیدا کرده بود، اما اظهاراتش در محافل بین‌المللی در توجیه نقض حقوق بشر در ایران و از جمله اظهاراتش درباره ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران انتقادهای زیادی به‌ویژه از سوی خانواده‌های قربانیان این هواپیما برانگیخت.

او در پست توییتری امروز خود در عین حال نوشته که «از حضور دیرهنگام در دیدار رهبری پوزش می‌خواهم».

ظریف توضیح بیشتری در این زمینه نداده و مشخص نیست که حضور این دیدار بعداً هماهنگ شده است یا خیر.

وزیر خارجه پیشین ایران افزوده است: «نزدیک به ۷۰ درصد وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و بسیاری از معاونین وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهادهای کارشناسی روند شفاف و مشارکت‌پذیر» او و همکارانش در شورای راهبری برای انتخاب کابینه مسعود پزشکیان بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز رأی اعتماد به اعضای پیشنهادی کابینه پزشکیان، پس از سخنان جنجالی او مبنی بر هماهنگی فهرست با رهبر جمهوری اسلامی، به همه وزرا رأی مثبت دادند.

علی خامنه‌ای نیز در دیدار امروز خود با هیئت دولت، هماهنگی کابینه با او را تأیید کرد و از این‌که رئیس‌جمهور موفق به کسب رأی اعتماد مجلس در این زمینه شد، ابراز خوشنودی کرد.

با استفاده از توئیت محمدجواد ظریف و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.