علی خامنه‌ای گزارش مسعود پزشکیان دربارهٔ هماهنگی کابینه چهاردهم با او را تأیید کرد

سه شنبه, 6ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

سخنان مسعود پزشکیان در مجلس مبنی بر هماهنگی فهرست کابینه با علی خامنه‌ای جنجال‌برانگیز شده بود

سخنان مسعود پزشکیان در مجلس مبنی بر هماهنگی فهرست کابینه با علی خامنه‌ای جنجال‌برانگیز شده بود

رهبر جمهوری اسلامی ایران اظهارات مسعود پزشکیان مبنی بر هماهنگی اعضای کابینه چهاردهم با او را تأیید کرد و گفت او برخی از این افراد را «تأیید» و دربارهٔ حضور برخی، «تأکید» کرده است.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ششم شهریور در دیدار با مسعود پزشکیان و اعضای دولت چهاردهم گفت: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تأیید و برخی را هم تأکید کردم. تعداد زیادی را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم».

او بدون اشاره به تأکیدات مکرر پزشکیان در صحن علنی مبنی بر موافقت رهبر جمهوری اسلامی با کابینه و ضرورت رأی دادن مجلس به فهرست یادشده، که به عنوان عامل اصلی رأی اعتماد مجلس به کل فهرست وزرا تعبیر شد، از «خداوند» به خاطر «موفقیت» رئیس‌جمهور در کسب نظر موافق نمایندگان مجلس، سپاسگزاری کرد.

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که اظهارات مسعود پزشکیان در روز رأی اعتماد در صحن علنی مجلس دربارهٔ هماهنگی وزرای پیشنهادی خود با خامنه‌ای جنجالی شد.

آقای پزشکیان در آن جلسه به‌طور رسمی اعلام کرد که عباس صالحی، وزیر فعلی ارشاد با تلفن خامنه‌ای حاضر به قرارداده‌ شدن نامش در فهرست کابینه شد، عباس عراقچی، وزیر خارجه، اولین فرد پیشنهادی مورد تأیید او بود و خود خامنه‌ای گفت که فرزانه صادق به عنوان وزیر راه در کابینه قرار بگیرد.

این اظهارات با جنجال‌های بسیاری در فضای مجازی فارسی‌زبان روبرو شد؛ مخالفان از «مرگ جمهوریت» در ایران نوشتند و برخی دیگر، از دولت چهاردهم به عنوان «انتصابی‌ترین» کابینه تاریخ جمهوری اسلامی نام بردند.

با این حال شماری از چهره‌های نزدیک و حامی دولت، از این اقدام پزشکیان تقدیر کرده و نوشتند که با این اقدام «فصل تازه‌ای» در عرصهٔ سیاست ایران گشوده شد مبنی بر «همکاری» با رهبر جمهوری اسلامی برای پیشبرد امور.

به‌دنبال سخنان امروز رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «بی‌نظر» بودن او درباره تعداد زیادی از فهرست وزرای پزشکیان، شماری از مخالفان او از جمله امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری، به رئیس‌جمهور انتقاد کرده‌اند.

ثابتی نوشته است: پزشکیان به‌گونه‌ای در مجلس صحبت کرد که «انگار تک تک این افراد» را خامنه‌ای پیشنهاد داده و «وظیفه نمایندگان است که به همه کابینه رای بدهند».

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه‌اش همچنین از اعضای کابینه خواست در انتخاب همکاران خود از افراد «جوان، مومن، انقلابی و متعهد و پرانگیزه» استفاده کنند که برای تربیت نسل بعدی مدیریت کشور نیز دارای اهمیت است.

او در عین حال به تبلیغات انتخابی پزشکیان مبنی بر رجوع به کارشناسان اشاره و این موضوع را تأیید کرد، اما از او خواست به کارشناسی که «دنبال نسخه‌های نسخ‌شده خارجی» باشد، مراجعه نکند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، به بازداشت پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام در فرانسه اشاره کرد و گفت: «دیدید که این جوان بیچاره را در فرانسه گرفتند و تهدید به ۲۰ سال زندان کردند. این نشان می‌دهد که حکمرانی آن‌ها را نقض کرده. ما هم باید در فضای مجازی حکمرانی قانون‌مند داشته باشیم.»

او در شرایطی این اظهارات را بیان کرد که در ایران محدودیت‌های گسترده‌ای در عرصه دسترسی آزادانهٔ شهروندان به اینترنت، وب‌سایت‌ها، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان که پیشتر از مسعود پزشکیان برای «هزینه‌کردن» از نام رهبر جمهوری اسلامی ایران دربارهٔ کابینه خود انتقاد کرده بود، امروز نیز دربارهٔ استفاده از برخی افراد که آن‌ها را «زاویه‌دار» معرفی کرده، در بدنهٔ وزارتخانه‌ها هشدار دادند.

در این یادداشت با عنوان «وفاق ملی به‌کارگیری زاویه‌دارها نیست» که در شماره روز سه‌شنبه ششم شهریور این روزنامه منتشر شده، آمده است: «برخی شنیده‌ها و گزارش‌های حاکی از این است که در تعدادی از وزارتخانه‌ها، انتصابات برخلاف مشی رئیس‌جمهور به‌سرعت و به دور از گزینش و شناسایی درست صورت گرفته است. »

این روزنامه به پزشکیان توصیه کرده که در آغازین روزهای دولت چهاردهم بیش از همه‌، او «باید با ایستادگی و برخورد با انتصابات نابجا، خارج از عرف و شائبه‌دار، باب بحران‌آفرینی‌های بعدی در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و توسعه دارد را ببندد.»

کیهان پیش از رأی اعتماد مجلس به کابینه نیز خواستار خودداری نمایندگان از رأی به برخی افراد پیشنهادی که به زعم این روزنامه از چند دورهٔ اخیر اعتراضات در ایران، حمایت کرده بودند، شده بود.

در تصاویری که از دیدار روز سه‌شنبه رهبر جمهوری اسلامی با اعضای دولت چهاردهم منتشر شده، محمدجواد ظریف، معاون پیشین امور راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس پیشین شورای راهبری برای انتخاب کابینه مسعود پزشکیان نیز دیده می‌شد.

وزیر خارجه پیشین ایران که تلاش زیادی در پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری کرده بود و در تعیین و معرفی وزرای کابینه او نقش مهمی داشت، به‌دلیل آنچه فشارهای مرتبط با دوتابعیتی بودن فرزندانش اعلام شد، از پُست معاونت پزشکیان استعفا کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا/ب.ب/ ک.ر

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.