مهدی یراحی در سالگرد بازداشت: وقتی تَرکه می‌خوری، تو از آزادی پُری

سه شنبه, 6ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

مهدی یراحی، خواننده سرشناس ایرانی، روز سه‌شنبه ششم شهریور، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به سالگرد بازداشتش واکنش نشان داد.

او در ششم شهریور ۱۴۰۲ به دستور دادستان دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام خواندن ترانه «روسریتو» در خانه‌اش بازداشت شد.

مهدی یراحی این ترانه را در حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» و اعتراض به به قانون حجاب اجباری در ایران خوانده بود. او هنگام انتشار این ترانه گفت که آن را به «زنان نجیب وطنم تقدیم می‌کنم که در خط مقدم جبهه می‌درخشند.»

 

این خواننده که پیامش را با تصاویری از لحظات بازداشت خود منتشر کرده است، می‌گوید: «وقتی تَرکه می‌خوری، تو از آزادی پُری».

او در ادامه می‌افزاید: «سال پیش، همین ساعت؛ حدود ۴۰ نفر لباس شخصی به محل سکونتم یورش آوردند و… (مشروح آن بماند برای زمانش).»

آقای یراحی می‌گوید: «بالای شش نفرشان با گوشی موبایل از زوایای مختلفِ لحظاتِ بازداشت فیلمبرداری می‌کردند و فضا بی‌اندازه ملتهب بود. از قضا فیلم‌ها (به جهت جنسِ رویارویی متهم با آنان) به درد نخورد و مجبور به گرفتن و انتشار عکس (اسکرین شات) از روی ویدیوها شدند تا مضمون و ممزوجِ صدا و تصویر، در اذهان نتیجه‌‌ای وارونه ندهد و…»

او در ادامه می‌افزاید: «روز دوم (سرِ شب) در بازگشت از دادسر (توسط سربازِ جوانمردی که مسئول بردن و آوردن متهم بود و همدستبند بودیم) در خلال مسیر یکی از عکس‌ها را دیدم و چشمانم بی‌دریغ از شادی‌ برق زد. چراکه زیباترین تصویر خودم را نظاره‌گر بودم. قابی سراسر زن، زندگی و آزادی.»

بازداشت مهدی یراحی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های جهان داشت و بسیاری از هنرمندان و سازمان‌های حقوق بشری از او حمایت کردند.

این خواننده با سپردن وثیقه بصورت موقت از زندان آزاد شد ولی در ادامه دادگاه او را به حبس و شلاق محکوم کرد.

زهرا مینویی، وکیل مهدی یراحی در ماه دی ۱۴۰۲ گفت که موکلش به ۲ سال و هشت ماه حبس تعزیری، و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

به گفته خانم مینویی یک سال از حبس مهدی یراحی قابل اجرا است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.