پزشکیان می‌گوید نباید بنزین را گران بخریم و ارزان به مردم بفروشیم

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم.

اظهارات مسعود پزشکیان به معنی لزوم افزایش قیمت بنزین است؛ موضوعی که در آبان ۱۳۹۸ نیز اتفاق افتاد و منجر به اعتراضات گسترده مردمی و سرکوب خونین این اعتراضات توسط جمهوری اسلامی شد.

هم‌اکنون قیمت بنزین فوب خلیج فارس بالای ۵۵ سنت (۳۳ هزار تومان) است؛ در حالی که بنزین سهمیه‌ای در ایران ۱۵۰۰ تومان و بنزین غیرسهمیه‌ای سه هزار تومان فروخته می‌شود.

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته از واردات بنزین خبر داده‌اند، اما هیچ آمار رسمی درباره حجم واردات و قیمت آن وجود ندارد.

با این حال مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات در بخشی از گفت‌وگو با وب‌سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، به وجود ناترازی انرژی در کشور اشاره کرده و گفته بود: «در حال حاضر برای خرید بنزین، هشت میلیارد دلار پول پرداخت می‌شود. یعنی بنزین را حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم. خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟»

تولید روزانه بنزین ایران در سال گذشته حدود ۱۱۱ میلیون لیتر و مصرف آن ۱۱۵ میلیون لیتر بود.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر اوج گرفته که به نظر می‌رسد علت اصلی آن سفرها برای شرکت در مراسم مذهبی اربعین باشد.

پیش از آن آخرین اظهارات مقامات نفتی نشان می‌داد مصرف بنزین کشور در هفته‌های گذشته ۱۱۸ میلیون لیتر بوده است.

اظهارات آقای پزشکیان درباره لزوم بالا رفتن قیمت بنزین در حالی است که وزیر نفت او اول شهریورماه اعلام کرده بود هم‌اکنون هرگز راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین مدنظر نیست.

خود مسعود پزشکیان نیز در نخستین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر سعید جلیلی درباره اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین در صورت پیروزی او گفته بود: «بنزین را بدون رضایت مردم گران نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.»

در این میان، محمدرضا باهنر، نماینده ادوار مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا گفته بود اگر ناترازی بنزین به این صورت ادامه یابد، احتمال افزایش قیمت آن به ۵۰ هزار تومان وجود دارد.

برخی رسانه‌های ایران نیز قیمت بنزین وارداتی را ۹۰ سنت عنوان کرده‌اند که هر دو رقم بالاتر از قیمت معمول بنزین در فوب خلیج فارس است و مشخص نیست در صورت صحت این ارقام، چرا ایران بنزین را با این قیمت گزاف خریداری می‌کند.

آقای پزشکیان روز سه‌شنبه ۶ شهریور در یک سخنرانی گفت باید اقتصاددان‌های ایران قدم پیش گذاشته و نسبت به سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌شود اعتراض کنند؛ چرا که قیمت پایین بنزین با علم اقتصاد سازگاری ندارد.

آقای پزشکیان بدون اشاره به اینکه طی سه سال گذشته هیچ پالایشگاه جدیدی در کشور راه‌اندازی نشده و پالایشگاه‌های موجود هنوز هم یک چهارم نفت دریافتی را به محصولات کم‌ارزشی مانند قیر و مازوت تبدیل می‌کنند، گفته است کارشناسان باید به قیمت پایین بنزین در کشور اعتراض کنند، اما اعتراض نمی‌کنند.

او تصریح کرده است: «من پول گندم ندارم، پول نهاده ندارم، منابع مالی برای پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارم، با این حال بنزین را با قیمت بالا می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.»

اظهارات او در حالی است که از آبان ۱۳۹۸ تاکنون، هر دلار آمریکا از ۱۱ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان اوج گرفته و اختلاف چشمگیر کنونی قیمت بنزین در ایران و بازارهای جهانی امری بدیهی است.

از طرفی سقوط ارزش ریال نتیجه سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی از جمله ناکارآمدی سیستم، عدم توسعه پالایشگاه‌های جدید و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی، همچنین قرار گرفتن جمهوری اسلامی در معرض تحریم‌های غرب بوده است؛ به عبارتی، کسری بنزین و اختلاف قیمت آن‌ با خارج در حیطه اراده مردم نبوده است.

همچنین طی سال‌های گذشته، سالانه حدود یک میلیون خودرو تولید داخل با مصرف سوخت بالا وارد بازار شده است و دولت می‌توانست به جای آن خودروی باکیفیت با راندمان بالا یا خودروی برقی از خارج وارد کند، اما بعد از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، تنها از سال گذشته واردات محدود خودروی عمدتا چینی به کشور آغاز شده است.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.