کاخ سفید: فاصله زیادی برای دستیابی به راه‌‌حل بلندمدت برای برنامه هسته‌ای ایران داریم

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

نمایی از کاخ سفید، در شهر واشنگتن، پایتخت ایالات متحده - آرشیو

فرهاد پولادی

نمایی از کاخ سفید، در شهر واشنگتن، پایتخت ایالات متحده – آرشیو

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به درخواست صدای آمریکا برای اظهارنظر درباره سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت، معیار قضاوت برای ما عملکرد حکومت ایران است نه صحبت‌های مقام‌های آن.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۶ شهریور، نشانه‌هایی از تمایل به ازسرگیری مذاکره با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نشان داد و خطاب به هیئت دولت مسعود پزشکیان گفت این که «آدم با [دشمن] در یک جایی تعامل نیز بکند، مانعی ندارد.»

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این اظهارات خامنه‌ای به صدای آمریکا گفت، «ما مدت‌هاست که گفته‌ایم دیپلماسی را در نهایت بهترین راه برای دستیابی به یک راه‌‌حل مؤثر و بلندمدت برای برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم.»

او با بیان این که «ما در حال حاضر فاصله زیادی با چنین امری داریم» افزود، «ما ایران را بر اساس اقدامات‌ قضاوت خواهیم کرد، نه گفتار. اگر ایران می‌خواهد جدیت یا رویکرد جدیدی نشان دهد، باید تنش‌زایی‌‌های هسته‌ای و منطقه‌ای خود را متوقف کند.»

اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌های غربی به عنوان باز کردن درهای مذاکره با غرب تلقی شده است، اما در عین حال بسیاری بر این باورند که هنوز مشخص نیست جانشین ابراهیم رئیسی چقدر فضا برای مانور و تعامل داشته باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر در واکنش مشابهی گفت «اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد جدیت یا رویکرد جدیدی نشان دهد، باید تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کرده و همکاری معناداری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کند.»

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بارها گفته است که واشنگتن هرگز و به هیچ قیمتی اجازه نخواهد داد تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد. جمهوری اسلامی، با وجود همه شواهد و گزارش‌ها، همچنان ادعا می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش اهداف غیرنظامی دارد.

صدای آمریکا 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.