در آستانه اعلام رسمی قیمت‌های جدید، نرخ نان در تهران دو برابر شد

پنجشنبه, 8ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر داد که قیمت انواع نان در تهران طی چند روز اخیر دو برابر شده است. این در حالی است که هنوز جلسه‌ای رسمی درباره افزایش قیمت نان در تهران برگزار نشده است.

میزان روز چهارشنبه، هفت شهریور، نوشت که بررسی میدانی این خبرگزاری از نانوایی‌های سطح شهر تهران نشان می‌دهد «نان سنگکی که تا چند روز گذشته در نانوایی‌های آزادپز با قیمت پنج هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، به رقم ۱۰ هزار تومان رسیده است.»

همچنین بر اساس این گزارش، «نان تافتون از رقم هزار تومان به ۲ هزارتومان» و «قیمت نان بربری که تا چند روز گذشته ۳ هزار تومان فروخته می‌شد به قیمت ۵ هزار تومان رسیده است.»

این خبرگزاری هشدار داد که نان قوت غالب مردم کشور است و تغییر قیمت آن می‌تواند تاثیر مستقیمی برزندگی مردم داشته باشد.

این افزایش قیمت در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری باید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده ۳ هزار تومان و تافتون هزار و ۲۰۰ تومان باشد.

میزان نوشت که نان با چنین قیمت‌هایی را فقط می‌توان در نانوایی‌های دولتی‌پز پیدا کرد که البته «تعداد آن‌ها نیز در سطح شهر کم است.»

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران در این زمینه به میزان گفت هنوز جلسه‌ اتحادیه‌ها با استانداری درباره افزایش قیمت نان برگزار نشده است.

او با اشاره به تغییر دولت افزود که ممکن است این جلسه «با تاخیر برگزار شود تا تغییر در مسئولیت‌ها باعث تصمیم‌گیری جدید در این حوزه نشود.»

اواسط مرداد، سایت دیده‌بان ایران ضمن اشاره به اعلام رسمی افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها از جمله قزوین و خراسان جنوبی نوشت افزایش ۲۵ درصد قیمت نان در بیش از ۱۰ استان کشور در دستور کار است.

چند روز پس از این خبر، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: «قیمت ۱۸ نوع نان یارانه ای در استان بر اساس مصوبه شورای آرد و نان استان به طور میانگین ۲۵ درصد افزایش یافت.»

اما عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، به افزایش ۲۵درصدیِ قیمت نان اعتراض کرد و گفت: «افزایش ۲۵درصدی قیمت نان آن هم در قزوین که شهرک‌های صنعتی بسیاری در آن وجود دارد و کارگرنشین است، فشار زیادی بر معیشتِ مردم وارد خواهد کرد.»

او افزود: «چه چیز تغییر کرده که قیمت نان را در میانه‌ سال ۲۵درصد افزایش می‌دهند؟ آیا حقوق کارگران ترمیم شده یا نرخ تورم پایین آمده است؟»

افزایش قیمت نان در ایران در شرایطی است که مشکلاتی مثل قطعی گسترده برق پخت نان را در بسیاری از نانوایی‌ها مختل کرده است.

اواخر مرداد، محمدجواد کرمی رییس پیشین اتحادیه نان‎های فانتزی تهران اعلام کرد که قطعی ناگهانی برق در نانوایی‌ها سبب ترش شدن خمیر شده است و چاره‌ای جز دور ریختن آن نیست.

او افزود که چنین اتفاقی علاوه بر اینکه سرمایه کشور را هدر می‌دهد، به کاهش سهمیه آرد نانوایان می‌انجامد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.