۴ عضو حزب‌الله و جهاد اسلامی در حمله منتسب به اسرائیل در سوریه کشته شدند

پنجشنبه, 8ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رسانه‌های سوریه گزارش دادند که ۴ نفر که از اعضای گروه‌های حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین بودند در حمله اسرائیل در سوریه و در نزدیکی مرز لبنان کشته شدند.

آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های سوریه و یک مقام لبنانی که نامش فاش نشده، نوشت که این حمله به یک خودرو صورت گرفت و در جریان آن یک عضو حزب‌الله لبنان و سه عضو گروه جهاد اسلامی فلسطین کشته شدند.

هنوز مقام‌های اسرائیلی یا سوری در مورد این حمله اظهارنظری نکرده‌اند.

جهاد اسلامی بخشی از نیروهای خود را از سوریه برای پیوستن به حزب‌الله لبنان که از هفتم اکتبر گذشته با نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز لبنان و اسرائیل درگیر هستند، فرستاده است.

اسرائیل همچنین بارها نیروهای سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه را هدف قرار داده است، اما به ندرت انجام این حملات را تایید می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای‌گیری کند که به موجب آن، ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان به مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود.

سازمان ملل بارها خواستار توقف تبادلات فزاینده بین شبه‌نظامیان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی شده است.

پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی فرانسه نوشته شده است، خواستار اجرای کامل قطعنامه سال ۲۰۰۶ و توقف خصومت‌ها بین دو طرف است.

این پیش‌نویس تاکید می‌کند: «تشدید بیشتر تنش‌ها این خطر بزرگ را به همراه دارد که منجر به درگیری گسترده شود.»

تداوم مذاکرات برای آتش‌بس در غزه

دیوید کوهن، معاون رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اعلام کرد که سرنوشت توافق احتمالی آتش‌بس بین اسرائیل و حماس «سوالی است که قرار است رهبر گروه تروریستی فلسطینی [حماس] به آن پاسخ دهد».

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک گروه تروریستی می‌شناسند.

این مقام آمریکایی به نام یحیی سنوار که پس از کشته شدن اسماعیل هنیه رهبری حماس را در دست گرفته، اشاره نکرد.

کوهن در نشست اطلاعاتی و امنیت ملی در واشینگتن گفت که اسرائیلی‌ها در مذاکرات جدیت نشان می‌دهند.

ایالات متحده، مصر و قطر برای دستیابی به توافقی بین طرفین درگیر در غزه و جلوگیری از تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تلاش کرده‌اند.

کوهن درباره این تلاش‌ها گفت: «ممکن است دوره‌هایی وجود داشته باشد که مردم از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنند، اما فکر نمی‌کنم کسی بتواند مطمئن باشد که این تلاش برای کنترل تشدید، چیزی است که هر طرف در آن منطقه می‌تواند آن را کنترل کند.»

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تایید کرد که یک هیات اسرائیلی روز چهارشنبه به دوحه می‌رود.

جزئیات بیشتری در مورد اینکه چه کسی در این هیات به دوحه سفر خواهد کرد و چه چیزی در دستور کار است، منتشر نشد.

دور دیگری از گفت‌وگوهای سطح بالا در قاهره به منظور برقراری آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی در غزه روز یکشنبه در قاهره بدون توافق نهایی پایان یافت.

در این گفت‌وگوها ویلیام برنز، رییس سی‌آی‌ای و دیوید بارنیا رییس موساد حضور داشتند.

یک هیات حماس نیز به قاهره رفته بود اما در مذاکرات شرکت نکرد و فقط به واسطه میانجیگران مصری و قطری در جریان محتوای گفت‌وگوها قرار گرفت.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.