صدور حکم اخراج مدیر «مرکز اسلامی هامبورگ»؛ محمدهادی مفتح باید «ظرف ۱۴ روز» آلمان را ترک کند

پنجشنبه, 8ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مرکز اسلامی هامبورگ

مرکز اسلامی هامبورگ

یک ماه پس از ممنوع‌شدن فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان، یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی هامبورگ روز پنجشنبه ۸ شهریور اعلام کرد حکم اخراج محمدهادی مفتح، رئیس این مرکز، از آلمان این هفته صادر و به او ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، از مفتح ۵۷ ساله خواسته شده یا ظرف ۱۴ روز آلمان را ترک کند یا اینکه با هزینه خودش از خاک آلمان اخراج و به ایران بازگردانده خواهد شد. مهلت او ۱۱ سپتامبر برابر با ۲۱ شهریور به پایان می‌رسد.

علاوه بر این، مفتح اجازه ورود دوباره به آلمان و ماندن در آن کشور را ندارد و در صورت نادیده گرفتن این حکم تا سه سال حبس در انتظار او خواهد بود.

مفتح از تابستان ۲۰۱۸ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.

«مرکز اسلامی هامبورگ، مروج ایدئولوژی اسلام‌گرای افراطی و تمامیت‌خواه در آلمان»

نیروهای پلیس آلمان بامداد روز چهارشنبه سوم مرداد با حمله به مرکز اسلامی هامبورگ و بیش از ۵۰ مرکز وابسته به آن، فعالیت آنها را ممنوع اعلام کردند.

وزیر کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک جمع‌آوری‌شده در تحقیقات «ظن‌های جدی را به حدی تایید کرد که ما امروز دستور ممنوعیت را صادر کردیم.»

نانسی فایزر افزود: «مرکز اسلامی هامبورگ، ایدئولوژی اسلام‌گرای افراطی و تمامیت‌خواه را در آلمان ترویج می‌دهد و زیرمجموعه‌های آن همچنین از تروریست‌های حزب‌الله حمایت می‌کنند.»

 

به گفته این وزارت‌خانه، انجمنی که مرکز اسلامی شهر هامبورگ که به «مسجد آبی» شهرت دارد را اداره می کند، نظم قانون اساسی جمهوری فدرال را نقض می‌کند و تحریکات ضد یهودی و ضد اسرائیلی را گسترش می‌دهد.

به گفته وزارت کشور آلمان، علاوه بر این، نمایندگان مسجد در گذشته از «اقدامات خشونت آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوعه مانند حزب الله حمایت کرده‌اند.»

نانسی فایز وزیر کشور گفت این اقدام به دلیل «افراطی‌گری و تحریکات ضدیهود» صورت گرفته است.

بنابر گزارش‌ها مراکز مرتبط با این مجموعه در برلین نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

در عین حال، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر آلمان به ممنوعیت فعالیت و بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ و بیش از ۵۰ مرکز وابسته به آن اعتراض کرد.

این مرکز مدت‌ها زیر ذره بین دولت فدرال قرارداشت.

دفتر حفاظت از قانون اساسی آلمان پیش‌تر گفته بود شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این مرکز اسلامی «یک مرکز تبلیغاتی مهم ایران در اروپا» و «بازوی جمهوری اسلامی» است.

پس از حمله تروریستی گروه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، بوندستاگ آلمان به اتفاق آرا از دولت اولاف شواتس خواسته بود که «برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ تلاش کند.»

اداره ایالتی «حفاظت از قانون اساسی» آلمان در مرداد ماه سال گذشته اعلام کرد «مرکز فرهنگی اسلامی فرانکفورت» و «مسجد آبی هامبورگ» هم با «جمهوری اسلامی» و هم با «اخوان‌المسلمین» مصر در ارتباط هستند و در تلاشند تا ایدئولوژی رادیکال اسلامی آنها را گسترش دهند.

صدای آمریکا پیش‌تر خبر داده بود که بر‌اساس رای دادگاه اداری هامبورگ، مرکز اسلامی این شهر که به عنوان «مسجد آبی» هم شناخته می‌شود، در گروه «سازمان‌های اسلام‌گرای افراطی» طبقه‌بندی شده است.

مقامات دولتی هامبورگ در خرداد ۱۴۰۱ حکم اخراج «سلیمان موسوی‌فر»، معاون رئیس «مرکز اسلامی هامبورگ» را به او ابلاغ کردند و سه ماه بعد او را از خاک آلمان اخراج کردند.

مقامات آلمان در آن زمان با ابراز اطمینان گفتند که سلیمان موسوی‌فر از سازمان‌های شبه‌نظامی شیعه افراطی و نیز سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند.

انتقام‌جویی جمهوری اسلامی از «گوته»

مأموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هفته گذشته با حمله به دو شعبه موسسه آموزش زبان آلمانی «گوته» در تهران، استادان، کارکنان و مراجعان آن را با «ضرب و شتم» بیرون کردند و تابلو این مرکز را که زیر نظر سفارت آلمان کار می‌کرد، از جا کندند.

کانال تلگرامی صابرین‌نیوز وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که «این اقدامی متقابل برای بستن مراکز فرهنگی و اسلامی در آلمان است.»

خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی هم در اطلاعیه‌ای موسسه گوته را «مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان» نامیده و آن را به «نقض قوانین کشور» متهم کرده است.

ساعاتی پس از این اقدام آلمان سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار کرد.

وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد سفیر حکومت ایران را احضار کرده و از دولت پزشکیان خواسته است فوراً مجوز ازسرگیری تدریس در موسسه زبان گوته در تهران را صادر کند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای گفت: «ما اقدامات مقامات امنیتی ایران علیه موسسه زبان آلمانی تهران را محکوم می‌کنیم. هیچ توجیهی برای این اقدام وجود ندارد. تبادل زبان اساس درک متقابل است.»

موسسه آموزشی گوته با سال‌های سابقه فعالیت، برای بزرگسالان دوره‌های مختلف آموززش زبان آلمانی در سطوح مختلف ارائه می‌دهد و آزمون‌های رسمی و بین‌المللی تعیین سطح زبان برگزار می‌کند.

صدای آمریکا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.