گزارش بلومبرگ از ثروت افسانه‌ای «هکتور» شمخانی؛ نفت روسیه را هم می‌فروشد

جمعه, 9ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

«خانواده شمخانی میلیاردها دلار بابت فروش نفت ایران و روسیه به دست آورده‌اند و در سواحل دوبی و کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند»

علی شمخانی در کنار علی خامنه‌ای-حسین شمخانی-

dolat.ir

نشریه بلومبرگ در گزارشی به فعالیت‌های گسترده اقتصادی و نفتی علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی، پرداخت. بلومبرگ شمخانی را «یکی از بازیگران اصلی بازارهای بین‌المللی نفت و انرژی جهان» خواند و افشا کرد که اعضای خانواده شمخانی نفت خام ایران و روسیه را از طریق امارات متحده عربی می‌فروشند.

دوازده منبع مطلع به بن بارتنشتاین، جک ویتلز و آرچی هانتر، نویسندگان این گزارش گفته‌اند گروه اقتصادی «میلاووس» (Milavous)، با مدیریت حسین شمخانی، فرزند علی شمخانی که تاجران خارجی او را با نام «هکتور» می‌شناسند، از دو سال قبل طبقه سی‌وهشتم یک برج مجلل را در دوبی، پایتخت اقتصادی امارات متحده عربی، اجاره کرده و تنها پس از گذشته چند ماه در بازارهای جهانی انرژی نفوذ بسیار پیدا کرده است.

تاجران بین‌المللی در حوزه نفت و گاز با ارائه اسناد و مدارکی به خبرنگاران بلومبرگ ثابت کرده‌اند که علی شمخانی و فرزندانش با سوءاستفاده از رانت حکومتی و تحریم‌های نفی اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی، اکنون «یکی از قدرتمندترین توزیع‌کنندگان نفت در سراسر جهان»‌اند و علاوه بر فروش نفت ایران «ازطریق فروش پنهانی و غیرقانونی نفت و گاز روسیه و چند کشور دیگر یا فروش محصولات پتروشیمی» میلیاردها دلار به دست آورده‌اند.

پیش از این علی شمخانی، دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور سیاسی فعلی علی خامنه‌ای، تایید کرده بود که دو فرزند او حسین و حسن در حوزه تجارت انرژی فعال‌اند و یک شرکت کشتیرانی بزرگ و بین‌المللی نیز متعلق به آنها است. همچنین اخبار متعددی درباره «اختلاس مالی گسترده علی شمخانی، فرزندان و برادرزاده‌هایش» در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

اما حالا در بخشی از گزارش تحقیقی بلومبرگ آمده است: «شرکت میلاووس با مدیریت حسین شمخانی در دوبی، از طریق فروش کالاهایی از مبدا ایران، روسیه و جاهای دیگر میلیاردها دلار به دست آورده است. در دوبی و محافل تجاری سراسر جهان افراد کمی از هویت واقعی حسین شمخانی باخبرند و او را با نام هکتور می‌شناسند. حتی تاجران کمی نیز مقیاس گسترده شبکه بین‌المللی حسین شمخانی را کاملا درک می‌کنند. به گفته افرادی که مستقیما از عملیات تجاری این شرکت مطلع‌اند، امپراتوری شمخانی مقادیر قابل توجهی از صادرات جهانی نفت خام ایران و روسیه را در انحصار خود دارد. همچنین شرکت‌های موجود در شبکه این خانواده، نفت و محصولات پتروشیمی کشورهای غیرتحریمی را نیز می‌فروشند و گاهی اوقات نفت خام کشورها را مخلوط می‌کنند تا خریداران این بشکه‌ها نتوانند کشور مبدا را شناسایی کنند.»

بلومبرگ می‌گوید این روایت انحصاری از شهرت جهانی حسین شمخانی در بازارهای جهانی نفت براساس دست‌یابی به شماری از مدارک و اسناد و همچنین مصاحبه با بیش از ۳۰ نفر از افراد آشنا با عملیات پنهانی شرکت‌های وابسته به خانواده شمخانی، چه در داخل و چه در خارج از ایران، به دست آمده است.

این رسانه همچنین می‌گوید آغاز جنگ روسیه با اوکراین و تحریم‌های گسترده غرب علیه نفت و گاز دولت پوتین، تاثیر مهمی در صعود ناگهانی شرکت تحت مدیریت هکتور شمخانی به قله بازارهای نفت و انرژی جهان داشته است و  تاییدکننده افزایش همکاری‌های تجاری تهران و مسکو است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ایالات متحده بر فروش نفت ایران و روسیه محدودیت‌هایی اعمال کرد، اما بسیاری از کشورها، ازجمله امارات متحده عربی و چین، تحت این تحریم‌ها نیستند. همچنین حسین شمخانی تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارد و قانون امارات متحده عربی شرکت‌ها را از تجارت نفت خام ایران یا روسیه منع نمی‌کند. درنتیجه نهادهای موجود در شبکه حسین شمخانی تجارت قابل توجهی را با خریداران چینی نیز انجام می دهند که بسیاری از این معاملات با یوان چین و فراتر از محدوده تحریم‌های آمریکا است.»

افراد مطلع به بلومبرگ گفته‌اند که دولت ایالات متحده، که پیش از این چندین کشتی متعلق به خانواده شمخانی را توقیف کرده بود، اکنون در دفتر تحقیقات فدرال و وزارت خزانه‌داری درحال تحقیق روی دیگر فعالیت‌های غیرقانونی خانواده شمخانی است تا میلاووس و شرکت‌های تابعه آن را نیز تحریم کند.

اما حسین شمخانی در پاسخ به سوالات بلومبرگ، از طریق وکیل خود مدعی شد که نه مالک میلاووس است و نه نقشی در مدیریت این شرکت دارد و سپس «مالکیتش بر هر نوع شرکت نفتی و شبکه تجاری یا دست داشتن در فروش نفت ایران یا روسیه را تکذیب کرد» تا از تحریم‌های ایالات متحده در امان بماند. محمد الهاشمی، که نامش با عنوان مدیرعامل شرکت میلاووس ثبت شده، نیز در پاسخ ایمیلی به سوالات بلومبرگ گفت: «این شرکت هیچ ارتباطی با حسین شمخانی ندارد.»

این درحالی است که عدنان ابراهیم، وکیل اماراتی حسین شمخانی، در پاسخ به سوالات بلومبرگ تایید کرده است که میلاووس متعلق به حسین شمخانی است، اما «برای اینکه شناسایی نشود» مالکیت شرکت را به نام فردی دیگر ثبت کرده است. عدنان ابراهیم افزود: «حسین شمخانی در سطح وسیعی از انواع تجارت فعال است و برخی از جنبه‌های کاری شمخانی نیز جزو اسرار تجاری است و بازگوشدنی نیست.»

همچنین به گفته منابع مطلع به این رسانه و با مشاهده برخی از اسناد تجاری میلاووس به‌واسطه خبرنگاران بلومبرگ، میزان نفوذ حسین شمخانی در بازارهای جهانی به حدی گسترده است که محصولات عرضه‌شده در شبکه او به شرکت‌های بزرگ جهانی مانند سینوپک چین، شورون در ایالات متحده و یا بریتیش پترولیوم در بریتانیا هم رسیده است.

اعضای خانواده شمخانی در سال گذشته میلادی نیز شعبه‌های جدید شرکت میلاووس را در سوئیس و رومانی افتتاح کردند. گردش مالی میلاووس در سال ۲۰۲۲ هم بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار اعلام شده است، اگرچه به گزارش بلومبرگ میزان فروش دیگر شرکت‌های وابسته به خانواده شمخانی به‌مراتب بیش از این رقم است، به حدی که حسن شمخانی برای پنهان کردن حجم بالای سرمایه خود و خانواده‌اش تلاش می‌کند تا دائما آن‌ها را به ویلاهای مجلل ساحلی در پالم‌جمیرای دوبی یا قایق‌های بادبانی و تفریحی تبدیل کند.

بلومبرگ نوشته است: «حسین شمخانی بر شبکه درهم تنیده‌ای از شرکت‌هایش پیوسته نظارت می‌کند و میلاووس به‌منزله یکی از شرکت‌های مادر در این شبکه نقش دارد. مالکیت کسب و کار، نام سهامداران و اطلاعات مختلف شرکت‌ها به‌راحتی پنهان می‌شوند و در اسناد رسمی نیز نام مدیران داخلی شرکت‌ها به جای مالک و مدیر ثبت شده‌اند.»

از سوی دیگر، این رسانه‌ نوشته است به‌رغم توقیف ۱۲ کشتی متعلق به خانواده شمخانی، آن‌ها همچنان مالکیت بیش از ۶۰ کشتی تجاری را برای حمل‌ونقل نفت خام در اختیار دارند که اغلب آنان برای بارگیری در شهر بندری فجیره پهلو می‌گیرند. حسین شمخانی بیشتر اوقاتش را در دوبی می‌گذارند، گاهی در مراسم تولد دوستانش به نواختن ساز ایرانی سرنا مشغول می‌شود. برخی از کارمندان شرکت میلاووس هم به بلومبرگ گفته‌اند کار کردن در این شرکت «مانند تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز و جاسوسی است و بسیاری از آنان با نام مستعار در این شرکت فعال‌اند».

در همین حال یک ایرانی به نام علیرضا درخشان، ساکن موناکوی فرانسه که ناخدای کشتی‌های تجاری است و در انتقال کالاهای حساس تخصص دارد، از دوستان صمیمی حسین شمخانی محسوب می‌شود و در انتقال انواع محصولات شرکت میلاووس، از نفت و گاز گرفته تا پتروشیمی، فلزات و کشاورزی، با خانواده شمخانی همکاری دارد.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.