خشم خانواده‌های گروگان‌ها از تصمیم دولت اسرائیل به ماندن در محور فیلادِلفی در غزه

جمعه, 9ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مخالفان سیاست‌های جنگی نتانیاهو در اسرائیل

مخالفان سیاست‌های جنگی نتانیاهو در اسرائیل

کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل به‌رغم مخالفت وزیر دفاع این کشور به ادامه استقرار ارتش اسرائیل در محور فیلادلفی در مرز نوار غزه با مصر رأی داد.

هشت وزیر این کابینه حامی ادامه حضور ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی بودند، یوآو گالانت، وزیر دفاع، با آن مخالفت کرد و ایتامار بن‌گویر، وزیر تندروی امنیت ملی، با درخواست برای اقدامات بسیار قاطع‌تر در غزه، از دادن رأی خودداری کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این رأی‌گیری در نشست پنج‌شنبه شب کابینه امنیتی- سیاسی هنگام تصویب نقشه‌های ارتش در قبال غزه انجام شد. این گزارش‌ها حاکی است آمریکا این نقشه‌ها را به عنوان بخشی از پیشنهاد توافق احتمالی آتش‌بس در جنگ غزه «پذیرفته است».

وزیران حامی ادامه حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، هم‌عقیده بودند که می‌گوید گروه افراطی حماس باید با استقرار ارتش اسرائیل در مرز غزه با مصر کنار آید و از اصرار برای پایان دادن به جنگ نیز دست بکشد.

آقای نتانیاهو تأکید دارد که نباید امکان داد حماس که توسط آمریکا و اروپا هم گروه تروریستی شناخته می‌شود دوباره از طریق تونل‌ها در زیر محور فیلادلفی از خاک مصر تسلیحات وارد غزه کند.

ژنرال گالانت معتقد بود که به خاطر دستیابی به توافقی برای آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی به غزه اصرار در این مقطع بر ادامه حضور نظامیان اسرائیلی در محور فیلادلفی ضرورتی ندارد و ارتش هر زمان که لازم بداند می‌تواند در مراحل بعدی به هر بخش غزه بازگردد.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، اعلام کرد تیپ گروه افراطی حماس در رفح در جنوب غزه متلاشی شد و ۸۰ درصد از تونل‌های این گروه زیر محور فیلادلفی نیز در جریان عملیات ارتش اسرائیل در دوره اخیر در این منطقه «منهدم شد».

ژنرال گالانت در بازدید از رفح با تأکید بر «فروپاشی تیپ حماس در رفح» گفت تونل‌های باقی‌مانده نیز «به راحتی قابل تخریب است».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور خواهان آن است که بازگرداندن مردم آواره شده از شمال اسرائیل در امنیت، رسما به اسناد دولت اسرائیل در مورد اهداف جنگ جاری افزوده شود.

ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن شمال در رهگذر حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله به مناطق شمالی اسرائیل از حدود ۱۱ ماه پیش از خانه و زندگی خود آواره شده‌اند.

درگیری گسترده ارتش اسرائیل و حزب‌الله در روز یک‌شنبه این هفته نیز به بحران مرزهای لبنان و اسرائیل پایان نداده است.

خشم برخی از خانواده‌های گروگان‌ها از تصمیم کابینه

رأی کابینه محدود اسرائیل به ادامه استقرار نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفی با خشم بخشی از خانواده‌های ۱۰۷ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس روبه‌رو شد.

این خانواده‌ها در بیانیه‌ها و مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل در روز جمعه، ۹ شهریور، گفتند هر زمان که دستیابی به توافقی برای آزادی عزیزان آن‌ها روی میز است، بنیامین نتانیاهو «عامدانه» در آن «اخلال می‌کند».

ده‌ها تن از اعضای این خانواده‌ها روز هشتم شهریور با قرار دادن بلندگوهای بزرگ در مرز غزه، نام فرزندان خود را فریاد زدند و به امید این‌که این ربوده‌شدگان صدا را بشنوند، از کوشش خود برای آزادی عزیزان‌شان سخن گفتند. والدین ربوده‌شدگان اشک می‌ریختند. برخی از این افراد سپس در اقدامی غافلگیرانه حصار مرزی را رد کرده و وارد غزه شدند و فریاد می‌زدند حال که ارتش نتوانسته فرزند آن‌ها را آزاد کند، خودشان در غزه جست‌وجو را آغاز خواهند کرد.

ارتش اسرائیل این والدین را به داخل اسرائیل بازگرداند و مانع از ادامه حضور آن‌ها در منطقه جنگی غزه شد.

کوشش خانواده‌ها برای آزادی فرزندان‌شان در شرایطی تشدید شده که این هفته فرحان قاضی، یک اسرائیلی از اعراب بادیه‌نشین از تونلی در غزه آزاد شد و در بازگشت توضیح داد چگونه یک گروگان ۸۶ ساله اسرائیلی زخمی شده بود و بر اثر نبود دارو و درمان در کنار او در تونل در غزه جان داد.

خانواده‌های ۲۵ تن از این شهروندان ربوده شده اسرائیلی روز پنج‌شنبه با ارائه شکایت به دادگاه عالی اسرائیل خواهان آن شدند که این دیوان مانع از آن شود که بنیامین نتانیاهو به تنهایی در مورد توافق احتمالی با حماس تصمیم بگیرد.

بیشتر در این باره:

سازمان جهانی بهداشت از وقفه در جنگ غزه برای واکسیناسیون فلج اطفال خبر داد

به نوشته هاآرتص، انتظار می‌رود که آمریکا، مصر و قطر که میانجی‌گر مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه هستند، در چند روز آینده در مورد محور فیلادلفی و کریدور نتساریم، که اسرائیل نیز به ادامه استقرار نیروهایش در آن اصرار دارد، پیشنهاد جدیدی ارائه کنند.

دیوید کوهن، معاون سی‌آی‌ای، که در مذاکرات روزهای گذشته در قاهره شرکت کرده بود، گفته است اسرائیل در مذاکرات «جدیت» نشان داده و رهبری حماس باید در مورد پیشنهادات ارائه شده تصمیم بگیرد.

ادامه عملیات «ضد تروریسم» ارتش اسرائیل در کرانه غربی؛ ۱۶ تن کشته شدند

حملات ارتش اسرائیل در بخش شمالی کرانه باختری که از اواسط این هفته آغاز شد، تاکنون به مرگ ۱۶ فلسطینی منجر شده است. ارتش اسرائیل این نقاط را «کانون‌های تروریستی» و «زیربناهای ترور» خوانده است.

ارتش اسرائیل و سازمان امنیت داخلی اسرائیل کشته‌ها را افراد مسلح و تحت تعقیب که در کشتار مردم اسرائیل دست داشته‌اند، معرفی کردند. این نهادها از جمله به مرگ محمد جابر معروف به «ابو شجاع» از اعضای سازمان جهاد اسلامی فلسطین در اردوگاه نور شمس اشاره کردند.

هفت تن از فلسطینیان روز پنج‌شنبه هدف قرار گرفتند؛ پنج تن در طولکرم و دو شبه نظامی دیگر در جنین.

ارتش در بیانیه خود در این روز نوشت «عملیات ضد تروریسم» ادامه خواهد یافت.

تبادل آتش در نور شمس، طوباس، طولکرم و شهر جنین وضعیت این مناطق را جنگی کرد و بسیاری از مردم عادی از فعالیت و کار عادی روزانه بازایستادند. فیلم‌های گرفته شده توسط خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که بولدوزرهای ارتش برای پیشروی نیروها خیابان‌های این مناطق را مسطح می‌کنند و خرابی زیادی به جا گذاشته‌اند.

ارتش اسرائیل حمله به مراکز شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه باختری را پس از آن در برنامه خود قرار داد که هفته گذشته یک مرد بمب‌گذار از کرانه باختری برای انفجار بمب در تل‌آویو وارد این شهر شد، اما تنها خودش بر اثر انفجار بمب جان باخت. تحقیقات اسرائیل درباره این فرد این احتمال را مطرح کرد که این بمب قوی با «هدایت ایران و حزب‌الله» تهیه شده بود.

اسرائیل گفته است نمی‌خواهد بگذارد که از ناحیه کرانه باختری نیز از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی، مانند حمله ناگهانی پارسال گروه افراطی حماس در غزه، با یک غافلگیری روبه‌رو شود.

شبه‌نظامیان فلسطینی از آغاز جنگ غزه ۱۹ تن از شهروندان اسرائیلی را در کرانه باختری کشته بودند که آخرین مورد آن هفته گذشته رخ داد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، پنج‌شنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت ایران قصد دارد با انتقال تسلیحات به کرانه باختری این منطقه را به جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل تبدیل کند. آقای کاتس افزود واحدهای ویژه سپاه پاسداران برای تحقق این هدف مأمور شده‌اند.

به نوشته وزیر خارجه اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی توان مقابله با این پدیده که موجودیت این تشکیلات را نیز به خطر می‌اندازد، ندارد.

ییسرائل کاتس خواهان تقویت اردن از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی شد تا این کشور همسایه بتواند از مرزهای خود دفاع کند.

اردن در روزهای گذشته از توقیف یک محموله تسلیحاتی که ظاهرا قرار بوده به دست شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه غربی برسد، خبر داد.

منابع: معاریو، هاآرتص، آی ۲۴، فرانس ۲۴، شبکه ایکس/ ف. ر./ ف. دو.

رادیو فردا 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.