گروسی: توافق هسته‌ای با ایران نیاز به اصلاحات بسیار مهمی دارد

یکشنبه, 11ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

دو روز پس از انتشار جزئیاتی از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت اتمی جمهوری اسلامی، رافائل گروسی مدیرکل این آژانس اعلام کرد که توافق هسته‌ای پیشین با ایران موسوم به برجام نیاز به «اصلاحات بسیار مهمی» دارد.

گروسی روز شنبه به شبکه العربیه گفت که واقعیت‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران فراتر از برجام رفته است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفته که عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده که برجام قابل احیا نیست.

او گفته است: «اکنون احیای آن مذاکرات به آسانی گذشته نیست. همه باید این را بدانیم که شرایط بین‌المللی عوض شده است.»

اما گروسی همچنین در گفت‌وگو با العربیه اضافه کرد: «ما به شفافیت بیشتر ایران در مورد پرونده هسته‌ای نیاز داریم.»

او به ۱۷۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم در ایران اشاره کرد و ادامه داد که آژانس از طریق بازرسان خود در ایران به نظارت خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل نهاد نظارتی سازمان ملل متحد نسبت به دستیابی مخفیانه ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داد و تاکید کرد که چنین چیزی جمهوری اسلامی را به یک دولت منزوی در جهان تبدیل می‌کند.

گروسی همچنین گفت که مسعود پزشکیان، رییس‌ جمهوری جدید ایران با برگزاری دیدار جدیدی میان مقامات جمهوری اسلامی و آژانس موافقت کرده اما تاریخی را برای آن تعیین نکرده است.

پزشکیان شامگاه شنبه در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی به موضوع پرونده هسته‌ای ایران اشاره‌ای نکرد.

اما محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه شنبه به صداوسیما گفت که سفیر جمهوری اسلامی در آژانس با مدیرکل این نهاد بین‌المللی ملاقات کرده و قرار شده زمان این سفر برنامه‌ریزی شود.

او نیز از ارائه یک تاریخ مشخص خودداری کرد.

اسلامی درباره بازرسی‌های آژانس نیز گفت: «اگر تشخیص دادیم که بازرسی مانعی ندارد، آن را تایید می‌کنیم و اگر تایید نکردیم کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بپذیریم.»

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه هشت شهریور به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، جمهوری اسلامی همچنان برنامه تولید اورانیوم با غنای بالای خود را که می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود، ادامه می‌دهد.

در این گزارش‌ها همچنین آمده است که حکومت ایران، بدون توجه به قطعنامه اخیر شورای حکام، از بهبود روند همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی سرباز زده است.

در این گزارش‌ها تاکید شده است که به‌رغم همه نگرانی‌ها، جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده با غلظت بالا را افزایش داده است.

کشورهای غربی می‌گویند غنی‌سازی اورانیوم به این غلظت، هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

شورای حکام روز ۱۶ خرداد قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان، موسوم به تروئیکا، را درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با ۲۰ رای موافق، ۱۲ رای ممتنع و دو رای مخالف به تصویب رساند.

در این قطعنامه از حکومت ایران خواسته شده تا همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهبود بخشد و ممنوعیت ورود «بازرسان مجرب» آژانس را لغو کند.

جمهوری اسلامی روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ مجوز فعالیت گروهی از بازرسان آژانس در ایران را باطل کرد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.