بولا اسطیح: نقش گروه‌های شبه‌نظامی فعال در لبنان در تسلیح کرانه باختری

دوشنبه, 12ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

بولا اسطیح

اصرار خامنه‌ای بر لزوم کشاندن جنگ به کرانه باختری موید حمایت سیاسی و لجستیکی جمهوری اسلامی از شبکه‌های انتقال پول و سلاح به کرانه باختری است

جنگجویان کتائب شهدای‌الاقصی وابسته به جنبش فتح‌ــ عکس از AFP

اعلامیه اخیر اسرائیل مبنی بر ترور خلیل‌المقدح، یکی از فرماندهان «گردان‌های شهدای‌الاقصی»، شاخه نظامی فتح در جنوب لبنان، پرسش‌های بسیاری درباره نقش گروه‌های فلسطینی مستقر در لبنان، از جمله حزب‌الله و سایر نیروهای مرتبط با جمهوری اسلامی، در تسلیح گروه‌های مبارز فلسطینی در کرانه باختری مطرح کرد.

خلیل‌المقدح که در اثر حمله پهپادی به خودرویی که سوار آن بود، ترور شد، برادر منیر‌المقدح، یکی از رهبران جنبش فتح، بود که اسرائیل او را به همکاری با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، متهم می‌کند. اسرائیل مدعی است که او در برنامه‌ریزی حملات و انتقال پول و سلاح برای حمایت از گروه‌های تروریستی در یهودیه و سامره (کرانه باختری) دست داشته است.

 

منیرالمقدح بدون اینکه انکار کند برادرش سرتیپ جنبش فتح و یکی از رهبران گردان‌های شهدای‌الاقصی بوده است، گفت: «او مسئول امدادرسانی به گروه‌های مقاومت در داخل فلسطین بود.»

از سوی دیگر، گردان‌های شهدای‌الاقصی در لبنان هم اعلام کرد که خلیل‌المقدح در حال «ماموریت نظامی در چارچوب نبرد طوفان‌الاقصی» [نام حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل] ترور شد و «گردان‌های‌الاقصی از نقش محوری خلیل‌المقدح در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها و نقش برجسته‌ او در طول سالیان متمادی در حمایت از گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگران در کرانه باختری قدردانی می‌کند.»

روزنامه الاخبار نزدیک به حزب‌الله هم با تیتر درشت، نوشت:‌ «ترور المقدح در صیدا، انتقام دشمن از حمایت لبنان از مقاومت در کرانه باختری»

وقتی از راه‌های تامین تسلیحات برای کرانه باختری صحبت به میان می‌آید، همه گروه‌های مستقر در لبنان از پرداختن به این موضوع طفره می‌روند. با این حال، یک منبع وابسته به جنبش فتح به الشرق‌الاوسط گفت: «لبنان در ارسال سلاح به کرانه باختری نقش مهمی ندارد. شکی نیست که برخی طرف‌ها و کشورهای منطقه از مقاومت و گروه‌های مستقر در آنجا حمایت می‌کنند، اما بیشتر تسلیحات کرانه باختری از بازار داخلی سرزمین‌های اشغالی و افراد تامین می‌شود.»

منبع یادشده با اشاره به اینکه مواد منفجره نیز در داخل تولید می‌شوند، افزود: «البته این بدان معنی نیست که برای قاچاق سلاح به کرانه باختری، به‌ویژه از طریق اردن، تلاشی صورت نمی‌گیرد اما خاطرنشان کرد: «هرچند برادران المقدح از حامیان گردان‌های شهدای‌الاقصی محسوب می‌شوند، در قاچاق سلاح هیچ ارتباط و نقشی ندارند.»

از سوی دیگر، هشام دبسی، مدیر مرکز مطالعات و توسعه، در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط گفت: «قاچاق از لبنان به کرانه باختری تنها می‌تواند از طریق شبکه‌های قاچاقی که به گروه‌های مسلح فلسطینی یا شهروندان اسرائیلی عرب و فلسطینی‌تبار و قاچاقچیان یهودی ارتباط دارند، انجام شود.»

او افزود: «این اواخر اسرائیل از دستگیری اعضای برخی شبکه‌هایی که به گفته آن، با حزب‌الله همکاری می‌کردند و در کار قاچاق از مرزهای لبنان بودند، خبر داد. اما با شروع جنگ در مرزهای جنوبی لبنان، روند قاچاق از این مرز کاهش یافت و قاچاقچیان مسیر دیگری انتخاب کردند که از بلندی‌های جولان سوریه و قلمرو اردن می‌گذرد. البته باندهایی که در خط قاچاق در مرز اردن فعالیت می‌کنند، نفوذ و قدرت بسیاری دارند و سرویس‌های امنیتی اردن را به چالش می‌کشند.»

دبسی گفت: «اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر لزوم تسلیح کرانه باختری به‌عنوان بخشی از مبارزه محور مقاومت را نمی‌توان نادیده گرفت. علاوه بر آن، اصرار خامنه‌ای بر لزوم کشاندن جنگ به کرانه باختری موید حمایت سیاسی و لجستیکی جمهوری اسلامی از شبکه‌های خط انتقال پول و سلاح به کرانه باختری است.»

دبسی خاطرنشان کرد که «انتقال پول به کرانه باختری» آسان‌تر و موثرتر است، زیرا به فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری کمک می‌کند از دلالان اسلحه در اسرائیل سلاح بخرند.

او افزود: «سرویس‌های امنیتی اسرائیل از این موضوع آگاهی دارند. به همین دلیل در برخی موارد دلالان اسلحه دستگیر می‌شوند، اما در موارد دیگر، سرویس‌های امنیتی به این مسئله اهمیتی نمی‌دهند و از تعقیب قاچاقچیان سلاح خودداری می‌کنند. واقعیت آشکار در اردوگاه‌های فلسطینی این است که جمهوری اسلامی پول می‌فرستد و دلالان اسلحه اسرائیلی سلاح می‌فروشند. بنابراین در تسلیح کرانه باختری، جمهوری اسلامی نسبت به گروه‌های شبه‌نظامی فعال در لبنان، نقش بیشتری ایفا می‌کند.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.