نُه زندانی رجایی شهر عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان و تبعید گسترده زندانیان را محکوم کردند

چهارشنبه, 11ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

nameh zednanian

نُه زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج طی بیانیه ای، ضمن درخواست رعایت اصل تفکیک زندانیان، نسبت به تبعید گسترده زندانیان سیاسی که پس از واقعه حمله به بند ۳۵۰ اوین در خرداد ماه سال جاری شدت گرفته، هشدار دادند.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، این زندانیان ضمن تاکید بر رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی مبنی بر تفکیک زندانیان بر حسب نوع اتهام، نسبت به عواقب عدم رعایت این اصل در زندانهای ایران، و همچنین تبعید غیر قانونی زندانیان، هشدار دادند.

متن کامل بیانیه نه زندانی زندان رجایی شهر کرج که نسخه ای از آن در اختیار این کمپین قرار گرفته، به شرح زیر است:

مردم شریف وآزاده ایران !

سالهاست رژیم جمهوری اسلامی بر خلاف شخصی بودن امر مجازات که نباید به خانواده ها تسری بکند، روش تبعید را در حق زندانیان به کار می برد که نتیجه آن مجازاتی است که در حق خانواده ها اعمال می شود که کاملا بر خلاف قانون است ومجازات خانواده هاست، نه فقط متهم یا زندانی !

تبعید یک مجازات اضافه در حق زندانی است که فقط باید بوسیله روش قانونی نسبت به زندانیان اعمال شود.

همچنین اصل ۱۶۸ قانون اساسی حتی در نوع رسیدگی، امتیازاتی برای زندانیان سیاسی در نظر گرفته است که یکی از آنها امر تفکیک زندانیان می باشد، که زندانیان سیاسی را بر حسب نوع اتهام در کنار زندانیان عادی نگهداری نمی کنند.

نگهداری آنها در کنار زندانیان عادی بر خلاف قانون و اخلاق است .

متاسفانه به خصوص بعد از حوادث خردادماه ۱۳۹۳، در بند۳۵۰ زندان اوین و سرکوب و مقاومت زندانیان سیاسی؛ شاهدیم که بسیاری از زندانیان سیاسی به زندان های شهرهای گوناگون کشور از جمله کرج، مشهد، تبریز، اهواز، ایذه، بندر عبا س و… تبعید کرده اند.

آنها را در کنار زندانیان عادی و در بند هایی نگهداری می کنند که کمترین امکانات انسانی در آنها وجود ندارد.

در کنار زندانیانی که خود قربانیان بی عدالتی های حاکم می باشند پ، از جمله زندانیانی که طی این سالهای بی قانونی تیعید شده اند به نام های زیر می باشند:

ضیا نبوی، ضیا موسوی، ارژنگ داوودی، آیت مهر علی بیگلو، شهرام رادمهر، حسن چینیان، نامق محمودی، حسن جوانی، مهمد جراحی، علی معزی، مهدی خزعلی، نگار حائری، ماشااله حائری، سعید شاه قلعه، محمد رضا سیف زاده، علی اصغر محمودیان، حسن طرلانی، مهدی محمودیان، مسعود باستانی، حشمت طبرزدی، احمد زید آبادی، فرزاد مردانی، رضا ملازاده، حسن تفاح، و…بسیاری از زندانیان سیاسی وعقیدتی دیگر.

آن چه به نظر می رسد، این سیاست برای درهم شکستن اتحاد وهمبستگی ومقاومت زندانیان سیاسی از سوی رژیم است.

این جا به جایی ها و تبعید های غیر قانونی هزینه ها ومخارج بسیار زیاد جانی، مادی، مالی، روحی وعاطفی برای زندانیان و خانواده هایشان در بر داشته است.

از جمله مرگ چند تن از اعضای خانواده های زندانی ها مثل شهرام احمدی هموطن کرد واهل سنت ما که تنی چند از خانواده اش در تصادف جان باختند.

همچنین مادر و همسر حمید رضا عارفی که در حین باز گشت از زندان مسجد سلیمان در تصادف جاده ای کشته شدند و همینطور مادر محسن قشقایی که بعد از ملاقات، در حین بازگشت در تصادف جان باخته است.

گذشته از این ها ما زندانیان سیاسی، حوادثی را که ممکن است در تبعید گاه های ناشناخته در کمین باشد پیش بینی می کنیم:

۱- وجود مواد مخدر در بند های عمومی که مستقیم وغیر مستقیم و نا خواسته می تواند زندانیان را گرفتار کند.

۲- خطرات نا امنی روحی و روانی، ناشی از حضور در کنار زندانیان معتاد و بیمار و در گیری های خشن درون زندان

۳- شرایط بسیار نامناسب بهداشت وسلامتی در بند ها و احتمال مبتلا شدن به بیماری های عفونی و شایع و مسری مثل ایدز وهپاتیت که در دراز مدت آثار آن پیدا می شود.

۴- احتمال حرمت شکنی و درگیری گسترده بین زندانیان سیاسی وغیر سیاسی کم تجربه، چه در بند ها وسالن ملاقات، که نمونه هایی از آن مشاهده شده است.

لذا ما زندانیان سیاسی، تبعید زندانیان را محکوم می کنیم و در خواست داریم که رژیم امر تفکیک زندانیان را رعایت کند.

چرا که هم تبعید و هم اختلاط زندانیان، عملا خلاف قانون بوده است وهزینه های پیش بینی نشده برای زندانیان وخانواده های آنها را در بر دارد.

امضا کنندگان:

۱- محمد بنا زاده امیر خیزی

۲- رضا اکبری منفرد

۳- خالد حردانی

۴- افشین حیرتیان

۵- شاهرخ زمانی

۶- رضا شهابی

۷-اصغر قطان

۸- صالح کهندل

۹- علی محمد منصوری

زندان گوهر دشت کرج (رجایی شهر)

۷/۱/۲۰۱۴ (۱۱/۴/۱۳۹۳)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.