زندانیان شرکت‌کننده در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: باید در مقابل استبداد دینی مقاومت کرد

سه شنبه, 13ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

همزمان با سی و دومین هفته از آغاز کارزار «سه شنبه‌های نه به اعدام» با هدف «لغو اعدام و شکنجه در ایران»، تعداد زندان‌های شرکت‌کننده در این کمپین به ۲۱ زندان افزایش یافت.

زندانیان سیاسی شرکت‌کننده در این کارزار، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در بیانیه‌ای از پیوستن زندانیان محبوس در زندان‌ اسدآباد اصفهان و زندان بم در استان کرمان به کمپین «سه شنبه‌های نه به اعدام» خبر دادند.

به گزارش مرکز مشاوره حقوقی دادبان، فعالان در این کارزار در بیانیه خود با اشاره به توسل جمهوری اسلامی به «سرکوب، زندان و اعدام» معترضان در ایران، بر مقاومت در مقابل «حکومت استبداد دینی» تاکید کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « تحولات اخیر گویای آن است که جامعه ایرانی و شهروندان آن به درک روشنی رسیده‌اند که باید در مقابل این حکومت استبداد دینی مقاومت کرد، مقاومتی که نوک ِ پیکان آن در میان زندانیان تبلور یافته‌است، زندانیانی که اکنون با وجود تمام فشارهای دربند، برای سی‌ودومین هفته پیاپی در کارزار” سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در اعتصاب غذا به سر می‌برند.»

شرکت‌کنندگان در کارزار مخالفت با اعدام، متشکل از زندانیان در ۲۱ زندان جمهوری اسلامی، از همه زندانیان در زندانهای مختلف و همچنین از «تمامی وجدان‌های بیدار» جهان خواسته‌اند تا برای «لغو اعدام و مقابله با آن» از این کارزار حمایت کنند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»‌ که از بهمن سال گذشته و به ابتکار شماری از زندانیان سیاسی از زندان قزل‌حصار آغاز شد با استقبال فعالان مدنی و سیاسی در سایر زندان‌ها مواجه شده است.

بتازگی جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد درنامه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار اعدام‌های اجرا شده در ماه گذشته میلادی، از حکومت ایران خواستند اجرای مجازات اعدام را فورا متوقف کند.

کارشناسان سازمان ملل در نامه خود تعداد ٩٣ مورد اعدام در ماه گذشته میلادی را بیش از دو برابر شمار اعدام‌ها در مقایسه با یک ماه قبل از آن اعلام کردند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی مسئول ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در سراسر جهان در سال گذشته میلادی بوده است. اعدام‌شدگان شامل اقلیت‌های قومی، به ویژه بلوچ، زنان، و افرادی که هنگام ارتکاب جرم کودک بودند، می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.