آیا باید نگران برنامه موشکی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران باشیم؟

شنبه, 17ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

نگار مجتهدی، روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی-کانادایی

بنا بر گزارش‌ها، ایران موشک‌هایی را برای جنگ در اوکراین به روسیه داده است و مخالفت‌ کشورهای غربی در این زمینه را به چالش کشیده است. این تحول همزمان با نزدیکی روزافزون تهران به تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است که نگرانی‌های جهانی بیشتری را برانگیخته است.

گزارش جدید خبرگزاری آسوشیتدپرس موضوع دقت موشک‌های جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد و شک و تردیدی را در مورد توانایی‌های موشکی ایران ایجاد می‌کند.

گزارش مرکز مطالعات «جیمز مارتین» در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هنوز به صورت آنلاین منتشر نشده و آسوشیتدپرس منحصرا به آن دسترسی داشته است.

ایران اینترنشنال با تحلیلگران این مرکز تماس گرفت، اما آنان نتوانستند در این زمینه با این رسانه مصاحبه کنند.

فرزین ندیمی، عضو ارشد موسسه واشنگتن و متخصص در امور امنیتی و دفاعی ایران و جی سولومون، گزارشگر تحقیقی روزنامه فری‌پرس، به بخش انگلیسی ایران اینترنشنال توضیحاتی در زمینه ماهیت برنامه موشکی ایران و چگونگی ارتباط آن با نزدیک شدن به ساخت بمب هسته‌ای از سوی این کشور ارائه کردند.

ندیمی درباره برنامه موشکی ایران گفت که باید به کل این برنامه موشکی نگاه کنیم.

او افزود گاهی اوقات ممکن است این موشک‌ها قبل از اصابت به هدف مورد نظرشان سقوط ‌کنند و گاهی اوقات می‌تواند موفقیت‌آمیز و مرگبار باشند.

تحلیلگران مرکز منع اشاعه سلاح اتمی، حمله جمهوری اسلامی به پایگاه هوایی نواتیم در اسرائیل را با موشک «عماد» مورد مطالعه قرار دادند و فرض کردند که ایران هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ آی اسرائیل را هدف قرار داده است.

آنها فاصله بین آشیانه‌ها و مناطق برخورد موشک‌ها را اندازه‌گیری کردند و فاصله ۱.۲ کیلومتر را به دست آوردند که این میزان دقت بسیار کمتر از آن چیزی است که از سوی ایران تبلیغ شده بود.

حداقل از سال ۲۰۱۷، ایران از موشک‌های بالستیک برای حمله به کشورهای همسایه با یک سری موشک‌های سوخت جامد به سمت اهدافی در سوریه و عراق استفاده کرده و در چندین نوبت بسیار دقیق بوده است.

در سال ۲۰۱۸ نیروهای جمهوری اسلامی موفق شدند به اتاقی در یک ساختمان خاص در کردستان عراق که گروهی از کردهای مخالف جمهوری اسلامی در آنجا با هم ملاقات می‌کردند، حمله کنند و موفق شدند تعدادی از اعضای این گروه را بکشند و مجروح کنند.

درک اینکه موشک‌های ایران چقدر می‌توانند خطر داشته باشند، بسیار مهم است.

حکومت ایران همچنان وعده داده به اسرائیل حمله کند و قول داده انتقام قتل اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران را بگیرد.

در حالی که روسیه با حملات موشکی اوکراین را مورد حمله قرار می‌دهد، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران چندین موشک بالستیک کوتاه برد به روسیه ارسال کرده است.

نشریه بلومبرگ اخیرا به نقل از متحدان اروپایی اوکراین از تحویل قریب‌الوقوع موشک‌های بالستیک ایران به روسیه خبر داده است.

دانستن دقت زرادخانه موشکی ایران به تعیین میزان ضربه خوردن غیرنظامیان در اوکراین و شدت هرگونه حمله احتمالی به اسرائیل کمک می‌کند.

توانمندی‌های موشکی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران ارتباط پیچیده‌ای با هم دارند.

دفاع موشکی بالستیک می‌تواند نقش سلاح‌های هسته ای در بازدارندگی را تکمیل کند، اما جایگزین آن نیستند.


مقامات آمریکایی گفته‌اند سهولت رهگیری صدها موشک و پهپاد ایرانی که در ماه آوریل به سمت اسرائیل شلیک شده بود، می‌تواند مقامات ایران را برای دستیابی به توانایی‌های نظامی بیشتر سوق دهد.

بنا بر گزارش اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، ایران می تواند قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بمب هسته‌ای داشته باشد.

این سازمان هشدار داد در حالی که اکثر مقامات آمریکایی بر ظرفیت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد نظارت دارند، جمهوری اسلامی در حال برداشتن گام‌های پنهانی به سمت سلاح هسته‌ای است.

اسناد حکومت ایران که توسط روزنامه فری‌پرس به دست آمده و مورد بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که تهران در حال گسترش فعالیت‌ها و بودجه برای یک واحد وزارت دفاع است که گمان می‌رود در مرکز برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای قرار دارد.

سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی که با نام اختصاری «سپند» شناخته می‌شود، از سوی ایالات متحده، اسرائیل و سازمان ملل متحد از نزدیک دنبال شده، زیرا اعتقاد بر این است که نقش کلیدی در تحقیقات مخفیانه تسلیحات هسته‌ای ایفا می‌کند.

سولومون به ایران اینترنشنال می‌گوید: «این دفتر برای مدتی مورد توجه بوده است، جایی که کار تسلیحاتی در آن اتفاق افتاده است.»

او افزود که گسترش سازمان سپند به دست محسن فخری‌زاده صورت گرفت که رییس برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران بود. فخری‌زاده چهار سال پیش در حوالی تهران با یک مسلسل کنترل از راه دور کشته شد.

پس از مرگ او، حکومت ایران اعلام کرد که بودجه کلانی به سازمان او اختصاص خواهد یافت.

سولومون گفت: «اگر به این سه رکن برنامه ایران نگاه کنید: موشک‌هایی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، مواد شکافت‌پذیر و سپس عملیات تسلیحاتی واقعی، این واقعیت که سپند اکنون در حال گسترش است بسیار نگران‌کننده است.»

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.