عباس آخوندی: وزیر خارجۀ مسعود پزشکیان روابط بین‌المللی میان کشورها را نمی فهمد

یکشنبه, 18ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

7-7.jpgرادیو بین المللی فرانسه – او اهداف اعلام شده از سوی عباس عراقچی را آرزوها و اوهام زیان آور و ناشی از بی اطلاعی از جهانی شدن و مناسبات بین‌المللی میان کشورها خوانده و افزده است که به همین خاطر این اهداف مصداق سیاست نیستند. آخوندی در ادامه از مسعود پزشکیان خواسته است که تا دیر نشده اهداف اعلامی عباس عراقچی را تغییر بدهد.

عباس آخوندی در آغاز یادداشت خود یادآوری کرده است که حل مسائل اقتصادی کشور بدون پایان دادن به بی ثباتی در کشور ناممکن است و استقرار ثبات در جامعه بدون ثبات در سیاست خارجی دست نیافتنی است.

او گفته است که در نتیجۀ این دو بی ثباتی نرخ تورم در کشور طی پنج سال گذشته همچنان بالای ۴٠ درصد مانده و کسری بودجه نتیجۀ همین نرخ تورم بالا، یعنی روند نزولی سرمایه گذاری در ده سال گذشته، خروج پیوستۀ سرمایه از کشور، رشد اقتصادی صفر درصد و عدم جبران استهلاک سرمایه بوده است.

عباس آخوندی سپس با اشاره به این سخن پزشکیان که کشور نیازمند دویست میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از جمله صد میلیارد دلار سرمایه خارجی است گفته است که شرط لازم تأمین سرمایه گذاری ثبات در کشور است که بدون تضمین ثبات در سیاست خارجی متحقق نمی شود.

عباس آخوندی در ادامه افزوده است که سرمایه گذاری نیازمند ثبات سیاسی و سیاستی بادوام و قابل اعتماد است و آنچه وزیر امور خارجۀ دولت پزشکیان در زمینۀ سیاست خارجی پیشنهاد کرده تشدیدکنندۀ بی ثباتی است و ریشۀ آن خطای تحلیلی بنیادینی است که جهانی شدن یا واقعیت به هم پیوستۀ ارتباطات بین‌المللی کشورها را نمی فهمد.

عباس آخوندی همچنین گفته است که سیاست اعلامی دربارۀ اروپا دقیقاً موجب تشویق هم‌پیمانی هر چه بیشتر اروپا و آمریکا در برابر ایران می شود.

عباس عراقچی در نخستین اظهارات خود به عنوان وزیر امور خارجۀ جدید جمهوری اسلامی صریحاً گفت که سیاست خارجی این کشور همچون گذشته در هماهنگی با میدان (سپاه پاسداران) تعریف و اجرا خواهد شد و تنش و اختلاف میان ایران و آمریکا رفع ناشدنی است و تنها می‌توان آنها را مدیریت کرد و تعامل با اروپا اولویت جمهوری اسلامی نیست.

از: گویا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.