ادامه واکنش‌ها به «ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه»

یکشنبه, 18ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

تصویری که باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان موشک‌های فتح ۳۶۰ منتشر کرده است

تصویری که باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان موشک‌های فتح ۳۶۰ منتشر کرده است

پس از گزارش وال‌استریت جورنال مبنی بر اینکه ایران به رغم هشدارهای غرب اقدام به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه کرده است، دو رسانه دیگر نیز این خبر را تایید کردند و واکنش‌ها در داخل ایران نیز ادامه یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه ۱۷ شهریور در گزارش‌های جداگانه‌ای به نقل از منابع خود خبر دادند که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که آمریکا به متحدان خود اطلاع داده است که ایران اخیرا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را برای جنگ در اوکراین به روسیه منتقل کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این دو منبع جزئیاتی درباره تعداد موشک‌ها یا زمان تحویل آنها ارائه ندادند و تنها یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده را تایید کردند.

پیشتر وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که ایران در روزهای اخیر حدود دویست موشک بالستیک کوتاه‌برد به روسیه تحویل داده است.

کاخ سفید بدون تایید این خبر، نگرانی خود را از احتمال ارسال موشک‌های ایران به روسیه ابراز داشت.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل هم گزارش‌ها درباره ارسال موشک از ایران به روسیه را تکذیب کرد.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از چند مقام آمریکایی و اروپایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود خبر انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به روسیه را تایید کرد.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: «اکنون سوال این است که واشینگتن و غرب چه واکنشی نشان خواهند داد».

این مقام اروپایی با اشاره به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و شرایط جو بایدن که در حال گذراندن آخرین ماه‌های ریاست جمهوری است، به نیویوک تایمز گفت: «مشخص نیست که واکنش واشینگتن تا چه حد قوی خواهد بود».

مقام‌های کاخ سفید تاکنون خبر ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را تایید نکرده‌اند اما پیش از این به ایران هشدار داده‌اند که چنین اقدامی با واکنش سریع و شدید واشینگتن روبه‌رو خواهد شد.

تاکنون جزییات چندانی از اقدام احتمالی ایران در ارسال موشک به روسیه منتشر نشده است. با این حال روزنامه بریتانیایی تایمز روز جمعه به نقل از یک منبع اوکراینی نوشت که این محموله «شامل بیش از ۲۰۰ موشک فتح۳۶۰» بوده و «روز چهارشنبه به یک بندر نامعلوم در دریای خزر تحویل داده شده است».

این گزارش از سوی مقام‌های رسمی تایید نشده و بجز این روزنامه چاپ لندن، تنها در چند رسانه اوکراینی منتشر شده است.

از سوی دیگر واکنش‌ها در ایران به خبر انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه ادامه دارد.

با وجود انکار نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، یک نماینده مجلس ارسال این موشک‌ها به روسیه و «تهاتر با گندم و سویا» را تلویحا تایید کرد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به وبسایت دیده‌بان ایران گفت: «بالاتر از سیاهی رنگی نیست؛ ما به حزب‌الله، حماس، حشدالشعبی موشک می‌دهیم چرا به روسیه ندهیم؟».

پیش از این گزارش شده بود که اتحادیه اروپا در حال تهیه مجموعه‌ای از تحریم‌ها برای مواجهه با اقدام احتمالی ایران است و تحریم ایران‌ایر، هواپیمای ملی ایران، جزو این بسته است.

این خبر واکنش‌هایی در ایران به دنبال داشته و از جمله داود منظور، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه، در توییتی نوشت: «بسیار مهم. این تحریم در صورت وقوع می‌تواند بسیار پرهزینه باشد».

رسانه‌های بین‌المللی، از جمله روزنامه نیویورک تایمز، گفته‌اند موشک‌های جدید ایران به روسیه کمک خواهد کرد تا زیرساخت‌های غیرنظامی بیشتری را در اوکراین تخریب کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دو روز پیش اعلام کرد که روسیه هر ماه حدود چهار هزار بمب به شرق اوکراین پرتاب می‌کند.

رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.