پدر مهسا امینی خواهان برگزاری مراسم دومین سالگرد جان باختن دخترش شد

پنجشنبه, 22ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

امجد امینی، پدر مهسا امینی

رادیو فردا

امجد امینی، پدر مهسا ژینا امینی، روز پنج‌شنبه، ۲۲ شهریور، در پیام اختصاصی به فرشته قاضی از رادیو فردا گفت که اگر حکومت ایران محدودیت‌های سال گذشته را ایجاد نکند، با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های زیاد مردم، مراسم سالگرد در روز یکشنبه ۲۵ شهریور برگزار خواهد شد.

آقای امینی در پاسخ به پرسش رادیو فردا، با اشاره به محدودیت‌هایی که حکومت ایران در سال گذشته برای برگزاری مراسم سالگرد فرزندش ایجاد کرد، گفت: «ما، خانواده مهسا ژینا امینی، مانند هر خانواده داغدیده ایرانی دوست داریم و حق داریم مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برای عزیز از دست‌رفته‌مان برگزار کنیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی پارسال برای ممانعت از برگزاری این مراسم، تمامی مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی شهر سقز را که آرامگاه مهسا در آنجا قرار دارد، مسدود کردند و با باز کردن آب سد «چراغ‌ویس» تلاش کردند تا همه راه‌های ارتباطی فرعی و اصلی به آرامستان را ببندند.

 

مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در شهریور ۱۴۰۱ به همراه خانواده خود به تهران سفر کرده بود که هنگام خروج از ایستگاه مترو توسط مأموران پلیس امنیت اخلاقی، موسوم به «گشت ارشاد»، دستگیر شد و سه روز بعد، در ۲۵ شهریور، رسانه‌های حکومتی اعلام کردند که او در بیمارستان کسری تهران جان باخته است.

خاکسپاری پیکر مهسا در ۲۶ شهریور که با حضور گسترده مردم و سردادن شعارهایی علیه حکومت و همچنین شعار «زن، زندگی، آزادی» همراه بود، به‌سرعت به گسترده‌ترین اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد. این اعتراضات به‌شدت توسط حکومت سرکوب شد.

در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی در آن اعتراضات کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد.

سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان، آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

رادیوفردا موفق شده است هویت حداقل ۳۷۳ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند.

گزارش‌های بعدی حاکی از آن بوده که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی حتی از برگزاری آیین‌های نوروزی در روستای آیچی از توابع سقز که در نزدیکی مزار مهسا امینی قرار دارد، جلوگیری کرده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.