بیانیه اروپا و آمریکا درباره ابهامات و نگرانی‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای ایران: صبر ما اندازه دارد

جمعه, 23ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران درباره ورامین و تورقوزآباد توضیح معتبری ندارد، سطح اورانیوم در زباله‌های هسته‌ای نگران کننده است

نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-اکو ایران

بریتانیا، فرانسه، آلمان (تروئیکای اروپا) و آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه شد نسبت به بی‌پاسخ ماندن پرسش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و تاکید کردند، میزان اورانیوم موجود در زباله‌ها‌ی جامد آزمایشگاه جابربن حیان که به تاسیسات اصفهان ارسال شده است، نگران کننده است. این بیانیه با اشاره به اینکه «صبر ما نامحدود نیست»، می‌گوید: اگر این روند ادامه یابد از مدیرکل آژانس درخواست می‌شود گزارش دیگری ارایه دهد.»

در این بیانیه که روند پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات در پیمان منع اشاعه هسته‌ای، ان‌پی‌تی، را بررسی می‌کند، آمده است: به دلیل شکست‌های متعدد تهران در طول سال‌ها در زمینه حل مسائل باقی‌مانده، آژانس همچنان قادر نیست صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

این بیانیه به همکاری نکردن تهران در پاسخ به پرسش‌های مطرح در زمینه کشف رد اورانیوم در سایت تورقوزآباد و ورامین اشاره می‌کند و تاکید دارد که جمهوری اسلامی درزمینه بازرسی‌ها و نظارت‌ها همکاری لازم را انجام نداده است.

یکی دیگر از موارد مطرح در این بیانیه، میزان اورانیوم موجود در زباله‌های جامد ارسال شده از آزمایشگاه جابربن حیان به تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان، یو‌سی‌اف، است.

این بیانیه بار دیگر خواستار توضیح ایران درباره کشف رد اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده و فراهم آوردن امکانات نظارتی و بازرسی آژانس در تاسیسات هسته‌ای شده است.

این بیانیه تاکید می‌کند، «تا کنون صبر زیادی نشان دادیم اما این صبر محدود است و در صورتی که ایران کارهای لازم را انجام ندهد، اقدامات مضاعف انجام خواهد شد.»

در این بیانیه در توضیح اقدامات بیشتر احتمالی در صورت همکاری نکردن ایران آمده است: «این می‌تواند شامل درخواست از مدیرکل در ماه‌های آینده برای تهیه گزارش جامع باشد. این گزارش ارزیابی روشن و به‌روز از اطلاعات ارائه می‌کند و امکان بررسی لزوم اقدامات بیشتر فراهم می‌شود.»

شورای حکام آژانس نیز در آخرین نشست خود از ایران خواسته بود همکاری کند، در غیر این صورت اقدامات بیشتری انجام می‌دهد. اما گزارش‌ آژانس حاکی از ادامه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از قطعنامه شورای حکام است.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.