تعطیلی یک مرکز اسلامی دیگر در آلمان

جمعه, 23ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

این دومین تعطیلی پیاپی یک مرکز اسلامی به اتهام ارتباط با حماس و داشتن رویکرد یهودی‌ستیزانه در آلمان است

لحظه تعطیلی مرکز اسلامی فورستنوالده در آلمان-۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴-خبرگزاری آلمان

میشائیل اشتوبگن، سخنگوی وزارت داخلی ایالت برندبورگ در آلمان خبر داد که یک مرکز اسلامی دیگر در این کشور به دلیل ترویج تفکرات یهودی‌ستیزانه و ارتباطات گسترده با گروه‌های افراطی اسلامگرا تعطیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مدیران مرکز اسلامی فورستن‌والده متهم به ارتباط با گروه‌های حماس و اخوان‌المسلمین هستند.‌ اشتوبگن در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۲ شهریور منتشر شد، تاکید کرد که ادامه فعالیت مرکز اسلامی فورستنوالدالسلام با مفاد قانون اساسی این کشور در تضاد بوده بود. فعالیت‌های گروه اخوان‌المسلمین که در سال ۱۹۲۸ در مصر تاسیس شد نیز مانند گروه حماس در اروپا و آلمان ممنوع است.

 

این درحالی است که محمدهادی مفتح، رئیس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ و منصوب رهبر جمهوری اسلامی ایران در این موسسه نیز عصر روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور مجبور به ترک آلمان شده بود. در پی تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، دولت آلمان تا روز چهارشنبه این هفته به مفتح فرصت داده بود که آلمان را ترک کند و در غیر این صورت او بازداشت و سپس اخراج می‌شد.

اکنون سخنگوی وزارت داخلی ایالت براندنبورگ درباره تعطیلی مرکز اسلامی فورستن‌والده می‌گوید ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی فورستن‌والده از امروز به دست ماموران پلیس اجرایی می‌شود و تحقیقات از اماکن متعلق به این مرکز در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی برلین، و همچنین اقامتگاه‌های خصوصی مدیران آن در براندنبورگ و برلین درحال انجام است.

اشتوبگن افزود: «ما نمی‌توانیم انجمن‌هایی را که در تضاد با نظم داخلی ما یا مفهوم هماهنگی میان ملل حرکت می‌کنند را تحمل کنیم. بساط اسلامگرایی عصر حجر، باید در نطفه خاموش شود تا از رشد آن جلوگیری شود.»

این اعلامیه حدود ۱۰ روز قبل از انتخابات ایالتی ۲۲ سپتامبر در براندنبورگ قرائت شده است؛ انتخاباتی که موضوع مهاجرت و افراط‌گرایی مذهبی، به اصلی‌ترین سوژه آن تبدیل شده و بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب راست آلترناتیو آلمان هم پیشتاز آن است.

اشتوبگن همچنین افزود که «تلقین جوانان با ایدئولوژی‌های افراطی و با استفاده از شیوه‌های سازمان‌یافته» خطراتی را برای جامعه آلمان به همراه خواهد داشت. رسانه‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی و حکومتی در ایران، امروز به دلیل تعطیلی دومین مرکز اسلامی در آلمان، دولت این کشور را متهم به اسلام‌ستیزی کرده‌اند. پیش از این حمله ماموران پلیس ایران به دو موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران نیز اقدامی در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ خوانده شده بود.

سخنگوی وزارت داخلی ایالت براندنبورگ همچنین توضیح داد: «راهبردهای رادیکال‌سازی خائنانه در سازمان‌ها و جنبش‌های افراطی، در پس فعالیت این نوع مراکز اسلامی قرار دارند و باید شر این ماجرا را از ریشه کند.»

زمستان سال گذشته هم اشتوبگن خواستار ممنوعیت فوری تمامی فعالیت‌های حماس در آلمان شده و گفته بود اقدامات قانونی علیه مرکز اسلامی فورستن‌والده ضروری است.

به گفته دولت آلمان، انجمن یا مرکز اسلامی فورستن‌والده در سال ۲۰۱۸ تاسیس و سپس یک مسجد نیز در این مرکز ساخته شد. مرکز اسلامی فورستن‌والده، مراسم نماز جمعه و طیف وسیعی از خدمات اسلامی را برای مسلمانان این منطقه ارائه می‌داد.

در ژوئیه ۲۰۲۳ این مرکز اسلامی از سوی آژانس اطلاعات داخلی دولت براندنبورگ به عنوان یک مرکز افراطی طبقه‌بندی شده بود. اشتوبگن در آن زمان تاکید کرده بود: «این انجمن برخلاف نظم اساسی لیبرال دمکراتیک در آلمان عمل می‌کند، روایت‌های ضدیهود را منتشر می‌کند و حق وجود کشور اسرائیل را انکار می‌کند. ما نباید این را تحمل کنیم.»

بر اساس ارزیابی‌های این آژانس که به عنوان دفتر حفاظت از قانون اساسی شناخته می‌شود، فعالیت‌های افراطی و مخرب مرکز اسلامی فورستن‌والده را می‌توان از طریق فعالیت‌های این گروه در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، در برخی از مطالب منتشرشده از سوی این گروه، اشاره‌های واضحی به سازمان‌های افراطی اسلام‌گرا وجود دارد. به عنوان مثال این انجمن محتوای سازمان‌های نزدیک به اخوان‌المسلمین را در کانال‌های تلگرامی خود منتشر می‌کرد.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: , ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.