فضای امنیتی در شهرهای کردنشین در آستانه دومین سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی؛ احضار ۱۴ معلم و بازداشت یک مادر دادخواه

جمعه, 23ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

اعتراضات سراسری ایران (تصویر آرشیوی: جوانرود کرمانشاه، ۱۰ دی ۱۴۰۱)

صدای آمریکا

گزارش‌ها از امنیتی شدن فضای شهرهای کردنشین در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا امنیتی در بازداشت گشت ارشاد است. علاوه بر این، ۱۴ تن از فعالین صنفی و اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان در سنندج احضار شدند، یک عضو خانواده‌های دادخواه بازداشت شد و حکم زندان یک شهروند دارای معلولیت در استان چهارمحال و بختیاری به اجرا درآمد.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز پنجشنبه ۲۲ شهریور نوشت: «فضای شهرهای کردستان از جمله، شهر سقز؛ زادگاه ژینا امینی» امنیتی شده است.

این سازمان حقوق بشری بر اساس تصاویری که به دست آورده است، افزود: «در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی، شمار زیادی از نیروهای سرکوبگر حکومتی از جاده بوکان وارد شهر سقز شده‌اند.»

 

در همین حال، به گزارش منابع حقوق بشری، دایه مینا سلطانی، مادر دادخواه شهریار محمدی، معترض جان‌باخته در اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در شهر بوکان، بازداشت شد.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که ماموران حکومتی شامگاه چهارشنبه ۲۱ شهریور با یورش به منزل مادر دادخواه شهریار محمدی، بدون ارائه حکم قضایی او را بازداشت کرده‌اند.

شهریار محمدی، معترض ساکن شهر بوکان، روز ۲۷ آبان ۱۴۰۱ بر اثر اصابت گلوله ماموران حکومتی جان باخت.

در همین ارتباط، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس که در زندان جمهوری اسلامی کشته شد، روز پنجشنبه در پیامی ویدئویی نوشت: «اخیرا مطلع شدم رژیم سیاه، دور تازه‌ای از تهدید و ارعاب علیه خانواده‌های داغدار و دادخواه را آغاز کرده است» و افزود: «دومین سالگرد قتل حکومتی دخترم ژینا اینها را آشفته و دستپاچه کرده. این رژیم طاعونی از مردم وحشت دارد. برای همین سعی می کند با اقدامات خشنِ شتابزده جلوی عزاداری و اعتراض مردم، خصوصا خانواده های دادخواه را بگیرد.»

 

از سوی دیگر، امید ایزدی صادق‌آبادی، شهروند دارای معلولیت و ساکن شهرستان سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری، برای اجرای حکم ۴ سال حبس به زندان شهر کرد منتقل شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این شهروند ۳۶ ساله مبتلا به بیماری ام-اس، روز ۵ شهریور پس از مراجعه به دادگاه برای پرداخت جریمه نقدی، بازداشت و به بند چهار زندان شهرکرد منتقل شد.

شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان سامان در اول اردیبهشت‌ سال جاری، امید ایزدی‌صادق‌آبادی را به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۴ سال حبس و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرده بود.

آقای ایزدی‌صادق‌آبادی به دلیل ابتلا به بیماری ام-اس دچار اختلال در سیستم عصبی، حرکتی و تکلم است و به تنهایی قادر به راه رفتن نیست.

ازسوی دیگر، کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داد که ۱۴ تن از فعالین صنفی و اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، و «اخلال در نظم عمومی» به دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی سنندج و دیگر نهادهای امنیتی این شهر احضار شده‌اند.

این تشکل سراسری معلمان در ایران اشاره کرد که در چند ماه اخیر، صدها پرونده با اتهامات مختلف برای فعالین صنفی معلمان در هیأت‌های تخلفات اداری آموزش و پرورش، با همکاری مدیران نواحی و حراست‌های این اداره، گشوده شده است.

موج بازداشت‌ها در آستانه دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی تشدید شده و عوامل جمهوری اسلامی فشار بر خانواده‌های دادخواه را نیز افزایش داده‌اند.

کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد در تهران در روز ۲۵ شهریور سال ۱۴۰۱، منجر به شکل‌گیری یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.