نجات دریاچه ارومیه و هامون، سدها باید خراب شوند

یکشنبه, 15ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

sadd

سدسازی به بسیاری از دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه آسیب فراوان زده است

کارشناسان سازمان محیط زیست میگویند وزارت نیرو قبول کرده است برای زنده کردن دو دریاچه ارومیه و هامون، شماری از سدهای منطقه را خراب کند.

به گفته اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور طبیعی، وزارت نیرو به این نتیجه رسیده که سدسازی روی رودخانه ها باعث خشکی دریاچه هایی مانند ارومیه و هامون شده و لازم است شماری از این سدها خراب شوند.

به گفته این کارشناس محیط زیست قرارگیری ایران در منطقه گرم و خشک، آسیب پذیری دریاچه هایی مانند ارومیه، هامون، گاوخونی، پریشان و ارژن را بیشتر کرده است. گرمی و خشکی هوا اما تنها عامل نابودی این دریاچه ها نیست، بلکه سدسازی نیز تاثیری بسیار مهم در این زمینه داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، کهرم تاکید کرد وزارت نیرو اکنون به این نتیجه رسیده است که اگر روی رودهای منتهی به دریاچه ارومیه سد نساخته بودند، اکنون این دریاچه زنده بود. در اطراف دریاچه پریشان در استان فارس هم ۸۵۰ حلقه چاه مجاز و ۵۵۰حلقه چاه غیرمجاز کندند که به این دریاچه آسیب فراوان رساند.

به گفته مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، در هفته های اخیر طرح تخریب سدهای ساخته شده روی رودهای منتهی به دریاچه ارومیه تصویب شد تا بلکه بتوان حدود ۴۰ درصد از این دریاچه را زنده کرد.

کهرم با اشاره به وضعیت دریاچه هامون نیز گفت: «در یک سال گذشته به خاطر مذاکرات پشت پرده بین دولت ایران و افغانستان که از زمان رئیس جمهوری خاتمی شروع شده بود، دولت افغانستان اجازه داد تا آب به دریاچه هامون وارد شود، اما در این میان آب وارد چاه نیمه ها (چاله های طبیعی بزرگ) می شد تا اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت این موانع را از بین ببرد».
مشاور سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد خشک شدن دریاچه های ارومیه و پریشان باید درس عبرتی باشد تا از اتفاق مشابه در مورد دریاچه هامون جلوگیری شود.

احتمال تخریب سدها برای نجات دریاچه های یادشده پیشتر از سوی وزیر نیرو نیز بیان شده بود.

حمید چیت چیان در نخستین ماههای وزارتش در شهریورماه ۱۳۹۲اعلام کرد: «اگر از لحاظ فنی و اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که دریاچه ارومیه با تخریب یک سد نجات مییابد، ابایی از انجام این کار نخواهیم داشت، اما این راه حل، در زمان حاضر برنامه ما نیست».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.