تعیین زمان دادگاه ۶ زندانی سیاسی متهم به بغی

شنبه, 24ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشال

وحید بنی‌عامریان، پویا قبادی، بابک علی‌پور، ابوالحسن منتظر، سیدمحمد تقوی و اصغر دانش‌فر که از پائیز و زمستان سال ۱۴۰۲، به اتهام‌هایی از جمله بغی که می‌تواند به حکم اعدام منجر شود، در زندان هستند پانزدهم مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه می‌شوند.

به گزارش هرانا، این بازداشتی‌ها که هم‌پرونده هستند، ۲۵ اردیبهشت سال جاری در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به ریاست بازپرس علیزاده، به ظن «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام و همکاری با آن»، به «بغی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم شدند.

مجتبی تقوی دیگر متهم این پرونده به «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور» و «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام، متهم شده و همراه سایرین دادگاهی خواهد شد.

نیروهای امنیتی وحید بنی‌عامریان و ابوالحسن منتظر را دی ۱۴۰۲ و بابک علیپور را پاییز همین سال در تهران بازداشت کردند و بعدتر پویا قبادی و سیدمحمد تقوی را چهار اسفند ۱۴۰۲در شهرستان چالدران بازداشت کردند.

ابوالحسن منتظر از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، پیشتر هم در سال ۱۳۹۷بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شد و سال ۱۳۹۹ برای تحمل حبس به زندان رفت اما پس از تحمل سه سال زندان پس از صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شد.

بابک علی‌پورهم پیشتر در ۱۳ آبان‌ ۹۷بازداشت شد و بعدتر به ۵ سال زندان محکوم شد که پس از گذراندن ۴ سال آن در دو پرونده جداگانه، در بهار ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.

پویا قبادی هم پیشتر در اردیبهشت ۱۳۹۷بازداشت و دادگاه انقلاب در دو پرونده مجزا او را مجموعا به هجده سال زندان محکوم کرد، اما بهار ۱۴۰۲، آزاد شده بود.

وحید بنی‌عامریان هم پیشتر در اردیبهشت‌ ۱۳۹۷بازداشت شد و در دو پرونده جداگانه در دادگاه انقلاب تهران مجموعا به هجده سال حبس و تبعید محکوم شد، اما اسفند ۱۴۰۱آزاد شد.

تشدید سرکوب فعالان مدنی و سیاسی

جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن خود همواره فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است، اما از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، این سرکوب‌ها شدت گرفته است.

رسانه‌ها ۷ مرداد ۱۴۰۳ گزارش دادند سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری، سه زندانی عقیدتی کُرد اهل بوکان محبوس در زندان ارومیه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه با اتهام‌هایی از جمله «بغی» مواجه شده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، کیفرخواست این فعالان مذهبی با اتهام «بغی، عضویت در گروهک انصارالسنه و تبلیغ علیه نظام» صادر و به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه ارسال شده است.

هه‌نگاو هم به نقل از یک منبع مطلع نوشت که خسروی، ادهمی و نوری در ایام بازداشت سه ماهه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، به دست بازجویان اداره اطلاعات برای انجام اعترافات اجباری به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و از هرگونه حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌های خود محروم شدند.

ایران‌اینترنشنال بهمن‌ ۱۴۰۲ در گزارشی نوشت که وریشه مرادی و پخشان عزیزی، دو زن زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با اتهاماتی از جمله «بغی» تفهیم اتهام و پرونده‌هایشان برای رسیدگی به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است.

نسیم غلامی سیمیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین نیز از حدود یک سال پیش با اتهام بغی در بازداشت به‌سر می‌برد.

گلرخ ایرانی، زندانی سیاسی، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ نامه‌ای به مناسبت اولین سالگرد بازداشت و ادامه بلاتکلیفی سیمیاری در زندان اوین نوشت و از او به‌عنوان یکی از زنان معترض «کف خیابان» نام برد که در بازجویی‌ها وادار به اعتراف علیه خود شده و با اتهاماتی سنگین مواجه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.