مراسم دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در ایران و شهرهای مختلف جهان

یکشنبه, 25ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مهسا امینی که بود

 

مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در جریان سفر خانوادگی به تهران به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد و مورد ضرب و شتم آنها قرار گرفت.

او سه روز پس از دستگیری در روز ۲۵ شهریور به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان کسری تهران جان خود را از دست داد.

از زمان قتل حکومتی او و با اعلام خبر جان باختنش، تجمع‌های اعتراضی مردم در مقابل بیمارستان کسری تهران و روز بعدش در سقز، هنگام دفن مهسا آغاز شد و بزرگ‌ترین خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی را رقم زد.

در چنین شرایطی، نام مهسا ژینا امینی آن‌چنان که دو سال پیش بر مزارش نوشتند، به رمز تبدیل شد.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب معترضان با بازداشت‌های گسترده، کشتار، اعدام و مجروح کردن صدها شهروند، زنان و دختران همچنان در برابر سرکوبگری جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند.

اکنون در دومین سالروز قتل حکومتی مهسا موج دیگری از تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف جهان شکل گرفته است.

*****
 

شرایط امنیتی آرامستان آیچی سقز در سالگرد قتل حکومتی مهسا

 

بر اساس گزارش‌ها و برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، شرایط عمومی شهر سقز امنیتی است.

طبق این گزارش‌ها، آرامستان آیچی، محل مزار مهسا تحت نظر ماموران امنیتی قرار دارد.


 
 
*****

مادر دادخواه: خاکمان بوی شرف و شجاعت می‌دهد

 

مادر علی سیدی، جان‌باخته خیزش انقلابی، به‌ مناسب زادروز فرزندش ویدیویی را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «با من از درد حرف نزنید. امشب تولد گل پسرم علی است. ما خاکمان بوی شرف و شجاعت می‌دهد، بوی جاویدنام‌های قهرمان را می‌دهد.»

این مادر دادخواه در ادامه نوشت: «جاوید‌نام وطن، علی سیدی، تولد ۲۷ سالگی‌ات در آسمان‌ها، کنار هم‌رزمانت مبارک باد!»

 

****

فعالان حقوق زن سنندج برای روز یک‌شنبه فراخوان تجمع دادند

 

ویدیوی منتشر شده در «کانال بیدارزنی» نشان می‌دهد که جمعی از فعالان حقوق زنان سنندج، اعلام کردند روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور در دومین سالگرد انقلاب «زن، زندگی، آزادی» بر مزار کشته‌شدگان تجمع و از فراخوان اعتصاب کردستان حمایت می‌کنند.

آن‌ها در این ویدیو اعلام کردند: «زنان مبارز سنندج، در دومین سالگرد انقلاب زن، زندگی، آزادی و به‌یاد جان‌باختگان انقلاب ژینا، برای گرامی‌داشت بیش از چهار دهه جان‌باختگان عزیزمان، بر سر مزار آن‌ها تجمع می‌کنیم و از فراخوان اعتصاب عمومی کردستان حمایت می‌کنیم».

حاضران در این ویدیو تصاویری از زینب جلالیان، پخشان عزیزی، وریشه مرادی، نسیم غلامی‌ سیمیاری و شریفه محمدی، زندانیان سیاسی در دست دارند.

 
 
*****

برادر محسن قیصری: تا روز دادخواهی ایستاده‌ایم

مصطفی، برادر محسن قیصری، معترض کشته‌شده در خیزش انقلابی، با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس، درباره پیگیری‌ها در خصوص کشته شدن برادرش نوشت: «سیاه بر تن تا روز دادخواهی و قصاص جنایتکاران ایستاده‌ایم و هرگز کوتاه نخواهیم آمد.»

محسن قیصری روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراضات ایلام با شلیک گلوله ماموران جمهوری اسلامی کشته شد.

*******

ایرانیان در سیدنی شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز شنبه ۲۴ شهریور در شهر سیدنی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن‌ها در تجمع خود شعارهایی چون «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

*****

رضا علایی، فیلمساز کُرد در بانه بازداشت شد

رضا علایی، فیلمساز و کارگردان، روز ٢١ شهریور به دست نیروهای امنیتی در شهر بانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سایت حقوق‌بشری کردپا، روز ۲۵ شهریور با اعلام این خبر به نقل از یک منبع مطلع نوشت که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی او را در مقابل منزل شخصی‌اش بازداشت کردند.

بازداشت این فیلمساز هم‌زمان با دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی صورت گرفته و پیگیری‌های خانواده علایی برای کسب اطلاع از سرنوشت او تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

طبق گزارش کردپا، علایی چندین فیلم بلند و کوتاه ساخته و فیلم «زمین‌های کثیف» به کارگردانی او موفق به شرکت در جشنواره فیلم بین‌المللی کن شده بود.

رضا علایی

******

ایرانیان بریزبن علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز ۲۴ شهریور و هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر بریزبن علیه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*****

ایرانیان کپنهاگ زنجیره انسانی تشکیل دادند

ویدیوهای ارسال شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که گروهی از ایرانیان مقیم دانمارک روز ۲۴ شهریور و هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر کپنهاگ تجمع کردند.

آن‌ها در جریان این تجمع زنجیره انسانی تشکیل دادند.

******

هر کجا هستی، شاخه گلی به یادشان بگذار

تعدادی از خانواده‌های دادخواه خیزش انقلابی ۱۴۰۱، ضمن یادآوری فرا رسیدن دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، با هشتگ «شاخه گلی بگذار» در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «سرتاسر ایران از خون عزیزان ما پوشیده شده. از امروز، هر کجا هستی، شاخه گلی به یادشان بگذار.»

*****

بزرگداشت جنبش مهسا در لندن و استکهلم

همزمان با دومین سالروز قتل حکومتی مهسا امینی و آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» علیه جمهوری اسلامی، ایرانیان در لندن و استکهلم تجمعی برگزار کردند.

کوروش صحتی و مهران عباسیان، خبرنگاران ایران‌اینترنشنال از این تجمعات گزارش دادند و با برخی از حاضران در این تجمع گفت‌وگو کردند.

******

ایرانیان سیدنی به یاد معترضان جان‌باخته شمع روشن کردند

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا روز ۲۴ شهریور در شهر سیدنی تجمع برگزار کردند.

آن‌ها در جریان این تجمع که همزمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی برگزار شد، به یاد معترضان کشته‌شده و زندانیان سیاسی در ایران شمع روشن کردند.

 

*****

ایرانیان سوئیس در سالگرد مهسا تجمع کردند

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس روز ۲۴ شهریور هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر برن علیه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*****

ایرانیان در خرونینگن هلند برای سالگرد مهسا به خیابان آمدند

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی است گروهی از ایرانیان مقیم هلند روز ۲۴ شهریور هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، در شهر خرونینگن تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*****

شهروندان بر مزار علی روزبهانی، معترض کشته‌شده گل گذاشتند

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد که روز شنبه ۲۴ شهریور و هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا ژینا امینی، شهروندان روی مزار علی روزبهانی، معترض کشته‌شده گل گذاشتند.

روزبهانی روز چهارم آبان ۱۴۰۱ با شلیک گلوله ماموران حکومتی در خیابان بنی‌هاشم تهران مجروح شد و چند روز بعد جان باخت.

*****

برای دیدن گزارشات بیشتر شما را به صفحه ویژه این روز در سایت ایران اینترنشنال رجوع میدهیم. 

از: ایران اینترنشنال

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.