زندانیان سیاسی قزل‌حصار در مراسم یادبود دومین سالگرد کشته شدن مهسا: خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک

دوشنبه, 26ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مهسا امینی

صدای آمریکا

گروهی از زندانیان سیاسی در زندان قزل‌حصار با برگزاری مراسم یادبود در دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی و آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز یک‌شنبه علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه‌ای شعار دادند.

یک منبع مطلع روز دوشنبه ۲۶ شهریور به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که زندانیان سیاسی در این مراسم که «قبل از آمار شامگاهی» در محوطه بند زندانیان سیاسی برگزار شد، شعارهایی از جمله «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «مرگ بر دیکتاتور»، و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند.

فعالان مدنی و سیاسی محبوس در قزل‌حصار همچنین در این مراسم ضمن خواندن سرود و گرامی‌داشت یاد مهسا امینی و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، بر تداوم کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام و ضرورت توقف صدور و اجرای احکام اعدام در ایران تأکید کردند.

همچنین روز گذشته و همزمان با دومین سالروز کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی، گروهی از زنان زندانی در اوین اعتصاب غذا کردند.

مهسا (ژینا) امینی چند روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در بیمارستان کسری در تهران جان باخت و کشته شدن او موج گسترده‌ای از اعتراضات در سراسر ایران را در پی داشت که تا ماه‌ها در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها ادامه یافت.

در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دست نیروهای حکومتی، صدها شهروند کشته شدند و هزاران تن مجروح و بازداشت شدند.

علاوه بر این، مقامات قضایی جمهوری اسلامی کمتر از سه ماه از آغاز اعتراضات سراسری مسالمت‌آمیز، اعدام شماری از معترضان بازداشت‌شده را آغاز کردند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، مجید کاظمی، میلاد زهره‌وند، محمد قبادلو، و رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را اعدام کرده و شماری دیگر از معترضان نیز همچنان در خطر اعدام قرار دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.