بازخوانی پروندهٔ ترور مخالفان جمهوری اسلامی در میکونوس

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

۳۲ سال پیش در شامگاه ۲۶ شهریور ۱۳۷۱ دو مرد مسلح، یکی با مسلسل یوزی و دیگری با کلت کمری، وارد رستوران میکونوس در برلین شدند و به گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی شلیک کردند.

در این عملیات تروریستی چهار نفر کشته شدند: محمد صادق شرفکندی، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران؛ فتاح عبدلی، نماینده حزب دموکرات کردستان در اروپا؛ همایون اردلان، نماینده این حزب در آلمان؛ و نورالله دهکردی، مترجم و دوست شرفکندی. عزیز غفاری، صاحب رستوران، هم در این واقعه زخمی شد.

عاملان اجرای قتل توسط مأموران امنیتی آلمان بازداشت شدند؛ چهار لبنانی و یک ایرانی که هماهنگ‌کنندهٔ عملیات بود به نام کاظم دارابی.

درپی ۱۴۶ جلسه دادگاه و شنیدن شهادت ۱۷۶ شاهد، دادگاهی که به دادگاه میکونوس معروف شد، رأی خود را اعلام کرد و کاظم دارابی در ۲۷ فروردین ۱۳۷۶به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه همچنین آمران قتل‌ها را گروهی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که کمیته‌ای را تحت عنوان «کمیته امور ویژه جمهوری اسلامی» تشکیل داده بودند.

براساس اعلام دادگاه، این کمیته متشکل بود از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران؛ اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت؛ علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات؛ علی‌اکبر ولایتی، وزیر وقت امور خارجه؛ محمد ری‌شهری، وزیر اسبق اطلاعات؛ محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ رضا سیف‌اللهی، فرمانده اسبق حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و آیت‌الله خزعلی، عضو اسبق شورای نگهبان.


البته حکومت ایران تمامی اتهامات را رد کرد و سرانجام کاظم دارابی نیز ۲۰ آذر ۱۳۸۶ از زندان آزاد و وارد تهران شد.

«سالِ سی» عنوان فیلم مستندی است که رادیوفردا در سال ۱۴۰۱ به‌مناسبت سی‌سالگی این واقعه و برای بازخوانی آن تهیه و پخش کرد.

در مستند «سالِ سی» با چند شاهد دادگاه میکونوس و یکی از بازماندگان این حمله گفت‌وگو شده، ضمن این‌که ویلهلم دیتل، روزنامه‌نگار و کارشناس امنیت‌-‌اطلاعات آلمان، و نوربرت زیگموند خبرنگار و پژوهشگر، نیز دربارهٔ این ماجرا صحبت می‌کنند.

در این فیلم مستند همچنین بخش‌هایی از گفت‌وگوی اختصاصی رادیوفردا با حسین موسویان، سفیر وقت ایران در آلمان، استفاده شده که سال ۱۳۹۹ دربارهٔ ماجرای قتل‌های مخالفان جمهوری اسلامی در آلمان انجام شد.

دادگاه میکونوس سران جمهوری اسلامی را به عنوان آمران این سوء‌‌قصد معرفی کرد اما آیا این حکم از حمله‌های جمهوری اسلامی علیه مخالفانش در خارج از ایران جلوگیری کرده است؟‌

این فیلم مستند را که فرهنگ قویمی و شهریار صیامی تهیه کرده‌اند، می‌توانید این‌جا در وب‌سایت رادیوفردا و یا در یوتیوب تماشا کنید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.