متا شبکه‌های رسانه‌ای دولتی روسیه را در سراسر جهان مسدود می‌کند

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

 

شرکت متا، مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ، اعلام کرد چندین رسانه دولتی روسیه از جمله راشا تودی (RT) و روسیه سگودنیا را به دلیل «فعالیت‌های مداخله جویانه خارجی» و استفاده از تاکتیک‌های فریبنده برای نفوذ و دور زدن سیستم‌های شناسایی در پلتفرم‌هایش در سراسر جهان مسدود می‌کند.

این اقدام نشانگر تشدید سیاست‌های متا در قبال رسانه‌های دولتی روسیه است و قرار است طی روزهای آینده اجرایی شود.

متا تاکید کرده رسانه‌های دولتی روسیه از این پس اجازه فعالیت بر روی هیچ یک از پلتفرم‌های تحت مالکیت این شرکت را نخواهند داشت.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، سفارت روسیه در واشنیگتن و خبرگزاری اسپوتنیک، به درخواست‌های خبرنگاران برای اظهار نظر در این زمینه واکنش نشان ندادند.

با این حال، شبکه راشا تودی در بیانیه‌ای به انتقاد از این اقدام پرداخت و آن را بخشی از «تلاش غرب برای سرکوب رسانه‌های مستقل» توصیف کرد و نوشت: «نگران نباشید، ما راه‌های خود را برای ادامه کار پیدا خواهیم کرد.»

ایران اینترنشنال

این تصمیم متا در حالی اتخاذ شده که رسانه‌های دولتی روسیه به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل آنچه تلاش‌های گسترده برای نفوذ در سیاست‌های داخلی کشورهای غربی و ترویج روایت‌های دست‌راستی در موضوعاتی نظیر مهاجرت، جنسیت و اقتصاد خوانده شده، تحت فشارهای زیادی قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز هفته گذشته راشا تودی را به عنوان «بازوی غیررسمی اطلاعات روسیه» معرفی و تحریم‌های جدیدی علیه آن اعمال کرد.

این اولین باری نیست که متا به مقابله با رسانه‌های دولتی روسیه برمی‌خیزد.

در سال ۲۰۲۲ پس از آغاز جنگ اوکراین، متا به درخواست اتحادیه اروپا، بریتانیا و اوکراین اقدام به مسدودسازی بخشی از محتوای رسانه‌های دولتی روسیه در این مناطق کرد.

این اقدامات شامل جلوگیری از تبلیغات و محدود کردن دسترسی به محتوای این شبکه‌ها بود.

از آنجا که دولت روسیه به شکل گسترده‌ای از این رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در خارج از مرزهای خود استفاده می‌کند، تحلیلگران معتقدند که این اقدام متا به احتمال زیاد تنش‌ها میان غرب و روسیه را در حوزه رسانه‌ای افزایش خواهد داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.