ایران روی خط اعتراض؛ کارکنان صنایع نفت و گاز و بازنشستگان مخابرات تجمع و راهپیمایی کردند

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

اخبار امروز

اعتراضات معیشتی در ایران روز دوشنبه با تداوم تجمعات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات در چند شهر، راهپیمایی و اعتراض کارگران صنایع نفت و گاز در استان‌های بوشهر، خوزستان، و هرمزگان و تجمع گروهی از بازنشستگان سازمان‌های مختلف در تهران ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز دوشنبه ۲۶ شهریور، شماری از بازنشستگان معترض شرکت مخابرات در برخی شهرها از جمله تهران، تبریز، اصفهان، اهواز، سنندج، مریوان، ساری، شیراز، کرمان، بندرعباس، همدان، زنجان و بیجار تجمع‌های هم‌زمان برگزار کردند.

این بازنشستگان به وضعیت معیشت، حقوق زیر خط فقر، بیمه تکمیلی ناکارآمد، حذف خواروبار از مزایای شغلی و اجرا نشدن آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ توسط سهامداران عمده پس از واگذاری شرکت دولتی مخابرات ایران به آنها، اعتراض کردند.

بازنشستگان معترض در اهواز شعار دادند: «مخابرات حیا کن، به وعده‌هات عمل کن»؛ «از خوزستان تا تهران، ننگ بر زورگویان» و «معیشت فریز شده، به درد ما نمی‌خوره.»

معترضان بازنشسته در استان کردستان نیز با شعار «شرکت پرادعا، حاصل وعده‌هات کو؟» به اعتراض پرداختند.

سلسله اعتراضات بازنشستگان مخابرات که روزهای دوشنبه در مناطق مختلف ایران به طور هم‌زمان برگزار می‌شود، این هفته در شهرهای دیگر از جمله اصفهان، تبریز، و مریوان نیز برگزار شده است.

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر در جریان است. به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات این بازنشستگان است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

هم‌زمان با اعتراضات بازنشستگان مخابرات، گروهی از بازنشستگان سازمان‌های مختلف نیز در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

بنا بر گزارش کانال تلگرامی شورای بازنشستگان ایران، این تجمع فردا سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

اعتراضات کارکنان صنایع نفت و گاز

کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در بندر ماهشهر در استان خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش شورای بازنشستگان ایران، علت این اعتراض از جمله «عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکت‌های هم‌جوار، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره‌وری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمان‌کاری، و مشکلات مکرر در پرداخت به‌موقع حق بیمه اجتماعی» عنوان شده است.

همچنین، شماری از کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم در بوشهر و شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه روز دوشنبه برای اعتراض به اجرا نشدن قراردادها و کسر بخشی از مبالغ پرداختی به آنها تجمع و راهپیمایی کردند.

معترضان در این تجمع شعار دادند: «قرارداد استخدام اجرا باید گردد، کسورات نامشروع ملغی باید گردد.»

اعتراضات کارکنان صنایع نفت و گاز در روزهای پیشین نیز جریان داشته است.

گسترش اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، مال‌باختگان، و پرستاران و کارکنان بخش درمان نشانگر افزایش مشکلات معیشتی در ایران و بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.