سی‌ و چهارمین «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» با بزرگداشت جانباختگان و «سربداران» اعتراضات ۱۴۰۱

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

 

اخبار روز

زندانیان معترض به مجازات اعدام در ۲۱ زندان ایران اعلام کردند همزمان با دومین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱ بار دیگر علیه اعدام و به یاد ده‌ها شهروند معترضی که از سوی حکومت ولایت فقیه و «با هدف ارعاب مردم جان به لب رسیده» اعدام شدند دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

بر مبنای گزارش منابع موثق «زمانه» زندانیان معترض به مجازات اعدام سه‌شنبه ۲۷ شهریور، همزمان با دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ۲۱ زندان ایران دست به اعتصاب غذا زدند. 

طبق بیانیه کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» این اعتصاب غذای جمعی برای سی و چهارمین هفته پیاپی در زندان‌های اوین (بندزنان، بند۴ و ۶)، قزل‌حصار (واحد۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان اسدآباد اصفهان، زندان مشهد، زندان لاکان رشت (بند زنان و مردان)، زندان قائم‌ شهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان خوی، زندان نقده، زندان سلماس، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران ادامه پیدا کرده است.

فعالان این کارزار ضمن اعتصاب غذا علیه مجازات غیرانسانی، یاد تمام جانباختگان اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ به ویژه «سربداران» این قیام را گرامی داشته و با تمام خانواده‌های دادخواه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

در بیانیه کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» آمده است:

زندانیان سیاسی در ۲۱ زندان کشور، امروز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ضمن گرامیداشت یاد همه جانباختگان اعتراضات ۱۴۰۱، به یاد ده‌ها شهروند معترضی دست به اعتصاب غذا زدند که طی اعتراضات آن سال و پس از آن توسط دستگاه سرکوب حکومت ولایت‌فقیه و با هدف ارعاب مردم جان به لب رسیده، با نقض تمام موازین حقوق‌بشری، مظلومانه به دار آویخته شدند. از زنده‌یاد محسن شکاری، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، مجیدرضا رهنورد و ده‌ها زندانی دیگر از جمله زنده‌یاد رضا رسایی که چندی پیش با نقض تمام حقوق بنیادین و بدون برخورداری از حق دادرسی منصفانه، مظلومانه به دار کشیده شد.

 

زندانیان اعتصابی در این بیانیه همچنین با تأکید بر این‌که حکومت ایران از زمان بر سر کار آمدن «رئیس جمهوری جدید ولایت فقیه» تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر را اعدام کرده است، نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به‌ویژه آن‌هایی که با خطر صدور و اجرای احکام اعدام مواجه اند، هشدار جدی داده و خواستار توجه بیشتر فعالان سیاسی وحقوق‌بشری، رسانه‌ها و عموم مردم ایران به وضعیت این زندانیان سیاسی قیام «ژینا» و تلاش برای توقف «ماشین اعدام و کشتار استبداد دینی حاکم بر ایران» شدند.

در این بیانیه ضمن اشاره به حمایت ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی سابق و ۱۵۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی از کارزار علیه اعدام، و دعوت از زندانیان برای پیوستن به این کارزار، از عموم نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های حقوق‌بشری، سیاسی، صنفی و کنشگران سیاسی و مدنی و رسانه‌های آزاد خواسته شده مسئله «نه به اعدام» را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهند و از حق حیات شهروندان برای رسیدن به «ایرانی آزاد، آباد و بدون سرکوب و اعدام» دفاع کنند.

همزمان با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه سه‌شنبه ۲۷ شهریور یک زندانی دیگر را که با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر حکم اعدام دریافت کرده بود در زندان بندرعباس اعدام کرد.

«حال‌وش» هویت او را «حمیدرضا حسن زهی ثانی، ۶۰ ساله، فرزند محمد، متاهل و پدر هشت فرزند، اهل و ساکن زاهدان» اعلام کرده است. طبق گزارش حال‌وش این زندانی سال ۱۴۰۰ از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در رودان بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به اعدام محکوم شده بود. ماموران قضایی او را هفته گذشته به زندان بندرعباس منتقل کرده و روز یکشنبه برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی انتقال داده بودند.

اعدام این زندانی اعلام رسمی نشده است.

به تأیید سازمان حقوق بشر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی تنها درصد بسیار کمی از اعدام‌ها را اعلام رسمی می‌کنندو رسانه‌ها و مراجع رسمی ایران از مجموع ۱۰۰ اعدام ثبت‌شده در ماه اوت سال جاری میلادی، تنها شش مورد (شش درصد) را اعلام کرده‌ اند. 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه یکشنبه ۲۵ شهریور هم جان دو زندانی دیگر بلوچ را در زندان عادل‌آباد شیراز گرفت. حال‌وش هویت این دو زندانی را ساسان بن(بزرگزاده) ۳۳ ساله، مجرد، اهل سرباز و ساکن ایرانشهر و سعید خواجه حیدری ۳۰ ساله فرزن مجرد، اهل و ساکن کهنوج واقع در استان کرمان اعلام کرد. هر دو زندانی سال ۹۸ از بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام در شیراز بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند.

اکثر دولت‌های جهان مجازات اعدام را به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد. 

حکومت ایران اما همچنان به‌رغم اعتراض‌ها صدور و اجرای حکم اعدام‌ را افزایش می‌دهد و به تأیید نهادهای حقوق بشری از این مجازات برای سرکوب و انتقام‌جویی از معترضان و مخالفان خود استفاده می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.