فائزه هاشمی از زندان آزاد شد

چهارشنبه, 28ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس ایران، از زندان اوین آزاد شد. یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفت که خانم هاشمی امروز به دفتر زندان احضار و به او گفته شد که مشمول عفو مشروط شده و آزاد است.

این منبع گفت او با این آزادی مخالفت کرده و می‌خواست به بند برگردد ولی ماموران مانع شدند.

به او حتی اجازه برگشتن به بند و خداحافظی با همبندی‌هایش داده نشده است و گفته‌اند کسی را برای جمع کردن وسایلش و تحویل به بند می‌فرستند.

به گفته منبع نزدیک به خانم هاشمی، او بدون امضای تعهدنامه آزاد شده است.

هفته گذشته محمدحسین آقاسی، وکیل او، گفته بود که «قبلا اقداماتی صورت گرفته بود تا احتمالا به ایشان آزادی مشروط تعلق بگیرد ولی این کار نشد.»

به گفته او میزان مجازاتی که خانم هاشمی باید تحمل کند سه سال و هفت ماه است که حدود دو سال آن را گذرانده بنابراین مهر ماه سال آینده محکومیت موکلش به پایان می‌رسد.

آقای آقاسی همچنین با اشاره به نامه سرگشاده اخیر خانم هاشمی گفته بود «فکر می‌کنم با انتشار این نامه هم نباید انتظار آزادی مشروط موکلم را داشته باشیم.»

هشت روز پیش نسخه‌ای از نامه خانم هاشمی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید که در آن از شرایط داخل زندان اوین به‌شدت انتقاد می‌کرد.

او در این نامه نوشته بود: «در این زندان آموختم که ما مبارزین طبلی توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم. سرود آزادی و عدالت می‌خوانیم و در چرخه زندگی، ستم را بازتولید می‌کنیم.»

«در این زندان بیشتر آموختم تنها راه رسیدن به آزادی و عدالت و برقراری یک حکمرانی خوب، اصلاحات و به‌ویژه اصلاحات ساختاری است.»

خانم هاشمی همچنین در توصیف بند زنان سیاسی بدون اشاره به نام شخص یا گروهی به «نظریه‌پردازانی از‌ درون‌تهی» انتقاد کرد و آنها را «دیکتاتورهای کوچکی»‌ خواند که «آنچه را که سال‌ها با آن مبارزه کرده‌اند بر سر هم‌بندی‌های خود می‌آورند» و «گروه فشار داخل بند» هستند.

این نامه واکنش‌های زیادی داشت. در آخرین مورد نامه‌ای از گلرخ ایرائی، زندانی سیاسی قدیمی منتشر شد که نوشت نامه خانم هاشمی «بی‌شباهت به ندامت‌نامه نیست» و او را متهم کرد که از «رانت حکومت حتی در زندان برخوردار است»، «هر وقت اراده کند به مرخصی می‌رود» و به «امورات مالی پدر رسیدگی می‌کند» و «در زمان افتتاح بیمارستان خانوادگی، خود را به مراسم افتتاحیه می‌رساند.»

فائزه هاشمی در یک نگاه

  • از زنان شاخص جریان اصلاح‌طلب پس از شکل‌گیری جنبش اصلاحات
  • دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران
  • رئیس پیشین فدراسیون اسلامی ورزش زنان
  • نماینده تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹)
  • بنیانگذار و مدیرمسئول روزنامه زن (۱۳۷۸)
  • سابقه بازداشت در جریان «جنبش سبز» (۱۳۸۸) و محکومیت سیاسی پس از آن (۱۳۹۰ و ۱۳۹۵)
  • خواهان استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۸
  • معتقد به ناامیدی از صندوق رای و اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰
  • بازداشت و محکومیت در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» (۱۴۰۱)

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.