بازداشت خشونت‌آمیز یک مهاجر افغان در قرچک ورامین

پنجشنبه, 29ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی این ویدیو را از بازداشت خشونت‌آمیز یک مهاجر افغان در قرچک ورامین فرستاده است.

در ویدیو دیده می‌شود که دو مامور در حالی که مرد جوانی برای انتقال به ون مقاومت می‌کند، یکی از موهای او و دیگر از لباس او می‌کشد. بعدتر به نظر می‌رسد یکی از ماموران در لحظاتی زانوی خود را بر گلو و سینه او می‌گذارد.

فرستنده این ویدیو به بی‌بی‌سی گفت که «این رویداد یکشنبه ۲۵ شهریور رخ داده است. جوان و سه دوستش صبح زود همان روز از اتاق محل زندگی‌شان، با یورش نیروهای انتظامی بازداشت شدند. نیروهای پلیس ایران در مسیر راه با زور این جوان افغان را هم که مقاومت می‌کرد، سوار خودرو کردند». این مخاطب می‌گوید که این دستگیر شدگان «رد مرز شده‌اند.»

مخاطبان بی‌بی‌سی ۲۱ شهریور پیش ویدیویی از داخل اردوگاه عسگرآباد ورامین فرستادند که بنابه گفته آنها با وجود همراه داشتن مدارک، دستگیر شده بودند. از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

در هفته‌های گذشته خبرهای زیادی از افزایش فشار به مهاجران افغان در ایران منتشر شده است. از جمله می‌توان به گزارش‌های حمله ناگهانی ماموران به خانه‌های مهاجران افغان و قطع سیم کارت‌های آنها با وجود داشتن مدارک معتبر اشاره کرد. همچنین در پی کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی علیه آنها، ویدیوهایی از «بدرفتاری، آزار و اذیت» مهاجران افغان در ایران منتشر شده است.

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران اخیرا اعلام کرد که تا پایان سال «نزدیک به دو میلیون اتباع غیرمجاز» از ایران اخراج می‌شوند. اگرچه مقام‌های ایران گفته‌اند تنها مهاجران غیرمجاز در روند اخراج شامل هستند اما تصاویری که به دست بی‌بی‌سی رسیده و مشاهدات خبرنگار بی‌بی‌سی در مرز اسلام قلعه‌ هرات افغانستان نشان می‌دهد که بسیاری با داشتن سند معتبر هم از ایران اخراج شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.