بلاتکلیفی شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی در زندان اوین

شنبه, 31ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

بر اساس اطلاع «ایران‌وایر»، «شهریار براتی‌نیا»، شهروند لری که پیش‌تر پس از دیپورت از ترکیه به ایران، بازداشت و به تحمل ۵ سال و هشت ماه حبس و جریمه نقدی محکوم شده بود، چهاردهمین ماه حبس خود را بدون یک روز مرخصی در زندان اوین سپری می‌کند.

فرد مطلعی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده می‌گوید که علی‌رغم تقاضای تعیین صلاحیت شعبه توسط او در دیوان عالی کشور، دیوان بیش از سه ماه است که نظر خود را درباره صلاحیت شعبه‌ای که پرونده او را باید بررسی کند، اعلام نکرده و او همچنان منتظر نظر دیوان است. 

به گفته این شخص آگاه، پیگیری‌های خانواده آقای براتی‌نیا نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است و با وجود این‌که تعیین صلاحیت شعبه در دیوان عالی، موضوعی خارج از نوبت محسوب می‌شود، به آن‌ها اعلام می‌شود که پرونده در نوبت است و باید صبر کنند.

این در حالیست که مادر آقای براتی‌نیا بیمار است و سفرهای هفتگی برای ملاقات با فرزند دربندش برای او مقدور نیست.

بنا به گفته‌های فرد آگاهی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده، خانواده این زندانی سیاسی «هفته‌ای یک بار از یاسوج باید خانه یا هتل بگیرند و به تهران بروند تا بتوانند او را ببینند.»

بنا بر این گفته‌ها، با وجود حال نامساعد مادر آقای براتی‌نیا، «سفر در جاده‌های کوهستانی و با هزینه بالا» ملاقات را دشوار کرده است، در حالی‌که دیوان می‌تواند با بررسی تقاضای  این جوان در بند، «امکان عفو مشروط یا عفو مناسبتی» را برای او ایجاد کند.

آقای براتی‌نیا، اهل یاسوج و زندانی سیاسی سابق است که اواسط مرداد ۱۴۰۲ از ترکیه به ایران دیپورت شد. او پس از بازداشت، مدت ۹۸ روز را در سلول انفرادی گذراند و نهایتا در دی‌ماه ۱۴۰۲، با احتساب محکومیت پیشین او که مربوط به بازداشت سال ۱۴۰۰ این زندانی سیاسی می‌شد، به ۵ سال و هشت ماه حبس محکوم شد. 

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری»، براتی‌نیا را به اتهام «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور» به تحمل ۳ سال و ٨ ماه حبس و به اتهام «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران» به تحمل ۷ ماه حبس تعزیری محکوم کرد که سه سال و ۸ ماه آن قابل اجراست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.