گزارش انجمن قلم آمریکا از هزاران کتاب ممنوع در برخی مدارس ایالات متحده

پنجشنبه, 5ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

همزمان با «هفته کتاب‌های ممنوع»، انجمن قلم آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرده است تعداد کتاب‌هایی که سال گذشته تحصیلی در برخی مدارس دولتی ایالات متحده در «فهرست کتب ممنوع» قرار داشت، «تقریباً سه برابر» سال‌های قبل از آن بود.

این انجمن روز دوشنبه دوم مهرماه اعلام کرد در سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ تعداد کتاب‌های ممنوع در برخی کتابخانه‌های مدارس دولتی آمریکا به بیش از د۱۰ هزار عنوان رسید در حالی که سال قبل از آن رقم کتاب‌هایی ممنوع حدود سه هزار و ۳۶۰ مورد بود.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، حدود هشت هزار عنوان از این کتاب‌ها تنها در دو ایالت فلوریدا و آیووا ممنوع بودند؛ دو ایالتی که قوانین محدودکننده‌ای درباره محتواهای جنسی، جنسیتی و موارد مرتبط با کوییرها دارند.

«هفته کتاب‌های ممنوع» رویداد سالانه‌ای است که با حمایت عفو بین‌الملل و «انجمن کتابخانه آمریکا» برگزار می‌شود.

انجمن قلم آمریکا، نهاد سرشناسی که از آزادی بیان دفاع می‌کند، افزایش کتاب‌های ممنوع را نتیجه اجرای مقررات شدید و گسترده برای کنترل محتوای آموزشی در مدارس دولتی عنوان کرده است.

این انجمن در بیانیه ‌خود تصریح کرده است: «قوانین و مقرراتی که در سطح ایالتی تصویب شده به روند ممنوعیت کتاب‌ها در مدارس سرعت بخشیده و در نتیجه کتاب‌های بیشتری در مدارس بدون طی روند کامل قانونی و گاه حتی بدون هیچ موازینی منع شده‌اند».

ایالت آیووا سال گذشته تصویب کرد کتاب‌های با موضوع گرایشات جنسیتی یا هویت جنسیتی برای دانش‌آموزان قبل از کلاس هفتم ممنوع است.

بر اساس این قانون، ممنوعیت کتاب‌هایی که در آنها رفتارهای جنسی توصیف شده تا سال آخر دبیرستان ادامه دارد.

در ایالت فلوریدا نیز هر کتابی که از آن به دلایل گوناگون شکایت شود، تا زمانی که بررسی‌ها به نتیجه برسد در مراکز آموزشی ممنوع می‌شود.

در هر دو ایالت آیووا و فلوریدا شکایت‌های قضایی متعددی به دلیل اجرای این مقررات بحث برانگیز مطرح شده است.

یکی از این شکایات در ایالت آیووا و از سوی چند ناشر بزرگ، گروه‌هایی از دانش‌آموزان و والدین آنها و همچنین آموزگاران کوییر ارائه و خواستار کنار گذاشتن قوانین جدید شده بود؛ اما در نهایت دادگاه تجدید نظر فدرال این شکایت را رد کرد.

با این حال انتظار می‌رود که شکایات بیشتری در این زمینه به مراجع قضایی تسلیم شود.

همچنین شش ناشر بزرگ آمریکا به دلیل ممنوع شدن صدها عنوان از کتاب‌های‌شان از ایالت فلوریدا شکایت کردند و قوانین جدید این ایالت را را «ناقض قانون اساسی» توصیف خواندند.

بنابر گزارش انجمن قلم آمریکا، سه ایالت یوتا، کارولینای جنوبی و تنسی نیز اخیرا مقرراتی در ارتباط با ممنوع کردن برخی کتاب‌ها در مدارس دولتی به اجرا گذاشته‌اند.

به نوشته این انجمن، یوتا در بین این ایالت‌ها «شدیدترین» قانون را وضع و اجرا کرده است.

انجمن قلم آمریکا همچنین گفته است اکثر کتاب‌هایی که ممنوع می‌شوند موضوع آنها در ارتباط با غیر سفیدپوستان یا اقلیت‌های جنسیتی است.

به نوشته روزنامه گاردین، دست‌کم ۱۳ کتاب برای اولین بار است که به فهرست کتاب‌های ممنوع راه یافته‌اند.

یکی از این کتاب‌ها «ریشه‌ها: سرگذشت یک خانواده آمریکایی»، اثر مشهور الکس هیلی نویسنده سیاهپوست آمریکایی، است که ماجراهای سفر یک برده از آفریقا به آمریکا را روایت می‌کند.

گاردین کتاب دیگر را «برو روی کوه بگو»، اثر داستانی و شبه‌زندگینامه به قلم جیمز بالدوین، نویسنده و نمایشنامه‌نویس سیاهپوست آمریکایی، عنوان کرده است؛ کتابی که ماجراهای آن در محله هارلم نیویورک روی می‌دههد.

انجمن قلم آمریکا اعلام کرده است که تعداد دقیق کتاب‌هایی که در مدارس دولتی ایالت‌ها ممنوع شده‌اند را طی چند ماه آینده منتشر خواهد کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.