انتقاد عبدالحمید از حکومت در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان

جمعه, 6ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

مولوی عبدالحمید حادثه “جمعه خونین زاهدان” را فاجعه‌ای بزرگ توصیف کرد که در جهان کم‌نظیر بوده است. عبدالحمید گفت شماری از جنازه‌های کشته‌شدگان زاهدان را بخاطر ترس از تبعات آن بدون اجازه خانواده شهدا دفن کردند.

مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید عکس: tasnim

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۶ مهر (۲۷ سپتامبر) به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد حادثه جمعه خونین زاهدان گفت بسیاری از جنازه‌ها بدون اطلاع خانواده قربانیان دفن شدند. او علت این اقدام نیروهای امنیتی را ترس از تبعات این “جنایت” دانست.

این روحانی برجسته اهل سنت در ادامه سخنان خود جمعه خونین زاهدان را  “ظلم آشکاری” توصیف کرد که “در دنیا کم‌ن​ظیر بوده” است و  شمار واقعی کشته‌شدگان را بیشتر از رقم اعلام شده دانست.

به گفته عبدالحمید بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر در جریان تیراندازی زاهدان مجروح شدند که بسیاری قطع نخاع داشتند، دست و پایشان قطع و یا نابینا شدند.

مولوی عبدالحمید فاجعه جمعه خونین زاهدان را نتیجه تبعیض دانست و تاکید کرد که او برای رعایت عدالت در حق خانواده شهدای زاهدان با نمایندگان مجلس پرونده را پیگیری کرده اما نتیجه‌ای تا کنون حاصل نشده است. 

عبدالحمید با این توضیحات به ریشه تبعیض و تحقیرهایی که در ایران علیه اقوام و مذاهب انجام گرفته اشاره کرد و به عدم مشارکت اقوام و اهل سنت در تصمیمات سیاسی و کلان کشور پرداخت. او از عدم حضور اهل سنت در نیروهای مسلح انتقاد کرد و گفت در شورای امنیت ملی و شورای تامین استان یک نفر سنی نیست و در نتیجه “اتفاق خفت‌آوری”  مثل جمعه خونین زاهدان افتاده است.

عبدالحمید: به خانواده کشته‌شدگان اتهام تجزیه‌طلبی زده شد

این روحانی برجسته اهل سنت اعتراض کرد که به جای رسیدگی به پرونده قربانیان به آنها اتهامات “تجزیه‌طلبی و مرتد بودن” زده شده است. او گفت آنها مرتد و تجزیه‌طلب نبودند و همه آنها نمازگزار بودند.

عبدالحمید در ادامه سخنان خود از هوشیاری مردم بلوچ قدردانی کرد که امنیت را رعایت کردند. او یادآور شد: «ما پیام دادیم که به نمازگزاران حمله و به ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر که برای نماز می‌آیند تیراندازی شده است. مردم صبر و شکیبایی نشان دادند و خانواده شهدا صبر و شکیبایی نشان دادند که آفتاب پشت ابر نماند.»

عبدالحمید: دستور رسیدگی رهبر به حادثه زاهدان را ندیدم

عبدالحمید قبلا علی خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان زاهدان دانسته بود. او اما در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان اشاره کرد که “رهبری دستور رسیدگی عادلانه  داده” ولی او شخصا “چنین دستوری را ندیده” و اگر هم چنین دستوری بوده به اجرا در نیامده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان یک بار دیگر از حکومت خواست به پرونده کشتار زاهدان رسیدگی کند.

عبدالحمید در ادامه صحبت‌های خود از معترضان بلوچ یاد کرد که جان خود را در ۸ مهر ۱۴۰۱ یک هفته پس از خیزش مردمی شهریور ماه از دست دادند. او خطاب به حاکمیت گفت: «شما عدالت را رعایت بکنید ما مشکلی نداریم و اگر شما عدالت را اجرا کنید ما از خانواده شهدا و مجروحان درخواست خواهیم کرد که حقشان را ببخشند.»

عبدالحمید در ادامه سخنان خود تاکید کرد کشور دچار فقر و بحران شدید شده و خزانه دولت بخاطر تحریم‌ها خالی شده و مشکلات بی‌داد می‌کند. او به وضعیت معیشتی مردم و مشکلات آزادی و نبود عدالت نیز اشاره کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به سرنوشت خانواده‌های دادخواه بعد از وقوع جمعه خونین زاهدان پرداخت و گفت: «بجای اینکه مرحمی بر این درد گذاشته شود مردم را احضار می‌کنند و فشار می‌آورند. برای جبران این کاری که کردند و برای تسلی دل مردم نباید این برخوردها می‌شد.»

عبدالحمید از حکومت خواست برای تمام کسانی که در کشتار جمعه خونین دست داشتند پرونده تشکیل دهد و آمرانی که دستور دادند باید به دست عدالت سپرده شود.

عبدالحمید در پایان سخنان خود به نمازگزاران توصیه کرد با رعایت کمال آرامش مصلی را ترک کنند.

خطبه‌های عبدالحمید در اینستاگرام به صورت زنده پخش شد و فایل صوتی آن نیز بلافاصله در کانال تلگرامی او منتشر شد. 

مولوی عبدالحمید در پایان سخنان خود گفت “گرامی می‌داریم همه شهدا را که جان باختند.” 

رسانه‌ها و منابع خبری بلوچ‌ از جمله “حال‌وش” و “رصد بلوچستان” از شرایط و فضای امنیتی زاهدان خبر دادند و تصاویری از حضور نیروهای نظامی در اطراف مسجد مکی و تشدید جو امنیتی در آستانه دومین سالگرد جمعه خونین منتشر کردند. 

حال‌وش با انتشار ویدیوهایی گزارش داد نیروهای نظامی و لباس شخصی با استقرار و برپا کردن چادر در معابر اصلی و خیابان‌های اطراف مسجد مکی از جمله خیام، علاوه بر تفتیش و کنترل نمازگزاران مناطق منتهی به مسجد را مسدود کرده و جو امنیتی در این منطقه را تشدید کرده‌اند.

به رغم حاکم بودن جو امنیتی، معترضان بلوچ در زاهدان پس از خروج از مصلای مکی شعار “زندانی سیاسی، آزاد باید گردد” سردادند.

دویچه وله 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.