خطر اجرای حکم اعدام آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی

جمعه, 6ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ درباره خطر اعدام آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی هشدار داد و از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام این شهروند تلاش کنند.

آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی، به اتهام «قتل عمد»، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده و به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، درخواست اعادهٔ دادرسی او یک بار دیگر در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور رد شده است.

از سوی دیگر، خانواده مقتول پذیرش دیه از یک خانواده یهودی را رد کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه خود از جامعه بین‌الملل و کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، خواسته است تا با اولویت‌دادن به مسئله نقض حقوق بشر در ایران، برای توقف حکم اعدام آروین نیز تلاش کنند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت: «علاوه بر غیر انسانی بودن مجازات مرگ و عدم وجود دادرسی عادلانه و قوه قضاییه مستقل در ایران، در مورد آروین قهرمانی می‌توان گفت که روند قضایی پرونده او بعنوان عضوی از یک اقلیت دینی در جمهوری‌اسلامی  که در آن تبعیض نهادینه است،  ناعادلانه تر از معمول بوده‌. در این مقطع فقط فشار جامعه جهانی می‌تواند آروین را نجات دهد». 

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، آروین قهرمانی که به اتهام قتل امیر شکری در یک دعوای گروهی بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده، اتهام خود را رد کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، با این‌که شواهدی مبتنی بر بی‌گناهی آروین وجود دارد، اما عوامل قضائی همچون بسیاری از پرونده‌های دیگر، رفتاری ناعادلانه را در روند بررسی ‌‌صدور حکم در این پرونده در پیش گرفتند.

این سازمان همچنین نوشته است نزدیکان آروین قهرمانی می‌‌‌گویند در پرونده او به‌طور عامدانه مواردی نادیده گرفته شده و کمک آروین به فرد مضروب برای انتقال به بیمارستان و تلاش برای نجات جان او در دادنامه قید نشده است.

پیشتر سونیا قهرمانی، مادر آروین، در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از مردم خواسته بود برای لغو حکم اعدام پسرش دعا کنند.

همچنین، دکتر همایون سامه‌ یح، رئیس انجمن کلیمیان ایران چندی پیش گفته بود تقاضاهای ملاقات با خانواده مقتول و نیز با امام جمعه کرمانشاه، حجت الاسلام حاج شیخ محمد حسن رحیمیان، رد شده‌اند. همچنین تلاش‌های وی و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله نماینده نطنز برای میانجیگری و جلب رضایت خانواده مقتول نیز به نتیجه نرسیده است. پیشنهاداتی از جمله ساختن یک مدرسه به نام مقتول علاوه بر تامین دیه نیز مورد پذیرش اولیای دم قرار نگرفته است.

طبق قوانین ایران، با رضایت خانواده یک فرد کشته شده می‌توان با پرداخت مبلغ دیه حکم اعدام را به حبس طولانی تخفیف داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.