مقام ارشد آمریکایی: ایران برای حمله موشکی قریب‌الوقوع به اسرائیل آماده می‌شود

سه شنبه, 10ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

تصویری از حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان، بر روی دیواری در تهران

تصویری از حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان، بر روی دیواری در تهران

یک مقام ارشد کاخ سفید به رسانه‌ها گفته است آمریکا به نشانه‌هایی دست یافته که ایران خود را برای حمله موشکی بالستیک قریب‌الوقوع به اسرائیل آماده می‌کند.

مقام کاخ سفید که اظهاراتش در چند رسانه‌ از جمله خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آسوشیتدپرس منعکس شده است،‌ روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه همچنین اعلام کرد ایالات متحده به شکل جدی و فعالانه از اقدامات دفاعی اسرائیل حمایت می‌کند.

او همچنین هشدار داد چنین اقدامی «تبعات سختی برای ایران به همراه خواهد داشت».

این مقام ارشد آمریکایی که به خاطر مسائل امنیتی نخواست نامی از او برده شود، به جزئیات شواهد آماده شدن ایران برای حمله قریب‌الوقوع به اسرائیل اشاره نکرده، اما گفته است کاخ سفید از این موضوع اطمینان دارد.

از سوی دیگر سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، آماده مقابله با تهدید ایران است.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفت حمله ایران با موشک‌های بالستیک به اسرائیل می‌تواند به اندازه حمله فروردین ماه امسال یا به شکل بالقوه بزرگ‌تر از آن باشد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام اسرائیلی که نامشان ذکر نشده، گزارش داد ایران احتمالا سه پایگاه نطامی اسرائیل و «یک مقر اطلاعاتی در شمال تل‌آویو» را هدف قرار می‌دهد که این ساختمان تخلیه شده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از همین منابع نوشته که حمله احتمالی ایران «در ساعت‌های آینده» رخ می‌دهد و شامل پرتاب پهپادها و موشک‌ها خواهد بود.

یک مقام آمریکایی نیز گفته که جمهوری اسلامی در این حمله از موشک‌های بالستیک نیز استفاده خواهد کرد.

در همین حال باراک راوید، خبرنگار نشریه اکسیوس، در شبکه ایکس نوشت یک مقام ارشد اسرائیلی به او گفته که هشدار درباره حمله موشکی احتمالی ایران حوالی ظهر به وقت محلی به اسرائیل رسیده است.

او به نقل از این مقام نوشته که اسرائیل گمان می‌کند این حمله طی چند ساعت آینده رخ دهد و نخست‌وزیر اسرائیل مشاوران امنیتی خود را برای بحث در مورد این موضوع فرا خوانده است.

در این میان بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه بدون اشاره به احتمال حمله موشکی ایران، از شهروندان اسرائیلی خواست به پیام‌ها و دستورالعمل‌های فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل توجه کنند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز دوشنبه در گزارشی گفته بود دولت جو بایدن نگران است جمهوری اسلامی ایران پس از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل گروه حزب‌الله در لبنان، درصدد حمله نظامی به اسرائیل باشد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

این گروه به عنوان بزرگترین نیروی نیابتی ایران در خاورمیانه عمل می‌کند.

همزمان روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: دولت بایدن از طریق یک کشور سوم به ایران هشدار داده است که در صورت حمله‌ تهران به اسرائیل، پاسخ اسرائیل بسیار شدید خواهد بود و آمریکا قادر به مهار این کشور نخواهد بود.

در همین زمینه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با همتای مراکشی خود گفت واشینگتن «حوادث خاورمیانه را از نزدیک دنبال می‌کند و متعهد به دفاع از اسرائیل است».

پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز از استقرار شمار بیشتری از جنگنده‌های این کشور در منطقه خبر داده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل با «چالش‌های بزرگ» در جنگ با محور ایران مواجه است.

او از مردم خواست که به دستورالعمل‌های عمومی فرماندهی جبهه داخلی ارتش گوش دهند، اما اشاره مستقیمی به تهدید موشکی جمهوری اسلامی نکرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفته است سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل برای هرگونه حمله از سوی ایران کاملا آماده هستند اما در حال حاضر «هیچ تهدیدی» شناسایی نشده است.

دانیل هگاری در ادامه تصریح کرد اسرائیل و متحدانش در آمادگی بالایی هستند و هرگونه حمله از سوی جمهوری اسلامی برای ایران عواقب خواهد داشت.

در جریان حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل که بامداد ۲۷ فروردین امسال با پرتاب دست‌کم ۳۱۳ موشک کروز، بالستیک و پهپادهای انفجاری انجام شد، دولت جو بایدن یک ائتلاف نظامی چند ملیتی را برای دفاع از اسرائیل رهبری کرد که موجب شد ۹۹ درصد از پرتابه‌ها رهگیری و نابود شوند.

آن حمله تهران در واکنش به بمباران منتسب به اسرائیل علیه «کنسولگری» ایران در دمشق انجام شد که در آن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس در حوزه‌های لبنان و سوریه، کشته شده بود؛ عباس نیلفروشان جانشین زاهدی شد که او نیز ششم مهر در حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حسن نصرالله کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.