ادامه حملات اسرائیل به لبنان؛ دستور تخلیه جدیدی برای شهروندان لبنانی صادر شد

چهارشنبه, 11ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

ارتش اسرائیل اعلام کرد عملیات زمینی در لبنان با هدف تخریب تونل‌ها و زیرساخت‌های حزب‌الله در نقاط مرزی انجام می‌شود

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه دوم اکتبر (یازدهم مهر) اعلام کرد که نیروهای پیاده‌نظام و واحدهای زرهی این ارتش به عملیات زمینی در لبنان می‌پیوندند تا فشار بر حزب‌الله افزایش یابد.

اسرائیل که از حدود یک سال قبل در غزه با حماس می‌جنگد، برای مقابله با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله حضورش را در جنوب لبنان هم افزایش داده و در عین حال بر تلافی حملات موشکی سه‌شنبه شب تهران تاکید می‌کند. همه این‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که خاورمیانه در یک درگیری گسترده‌تر و حتی جنگ تمام‌عیار میان کشورهای منطقه گرفتار شود.

 

به گزارش رویترز، درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان روز چهارشنبه ادامه یافت. افزایش نیروهای پیاده و زرهی اسرائیل از لشکر ۳۶، تیپ زرهی ۱۸۸ و تیپ ۶ پیاده‌نظام نشان می‌دهد که عملیات مدنظر بنیامین نتانیاهو ممکن است فراتر از حملات محدود باشد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که عملیات زمینی عمدتا با هدف تخریب تونل‌ها و سایر زیرساخت‌های مرزی حزب‌الله انجام می‌شود و برای عملیات گسترده‌تر که بیروت یا دیگر شهرهای بزرگ در جنوب لبنان را هدف قرار دهد، هیچ برنامه‌ای ندارد. با این حال، اسرائیل روز چهارشنبه بار دیگر برای ده‌ها شهر در امتداد مرز جنوبی لبنان دستور تخلیه جدیدی صادر کرد.

در سوی دیگر، حزب‌الله هم روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از عقب راندن نیروهای اسرائیل با نیروهای این کشور در شهر مرزی مارون الراس درگیر شده است. در بیانیه این گروه آمده که اعضای حزب‌الله با «یک گروه نفوذ دشمن اسرائیلی که تلاش می‌کرد وارد روستای عدیسه لبنان شود» درگیر شده است و جنگجویانش نیروهای اسرائیلی را در سه منطقه مرزی با راکت هدف قرار داده‌اند.

اسرائیل بامداد روز چهارشنبه در بیش از ده‌ها حمله هوایی حومه جنوبی بیروت، پایگاه گروه حزب‌الله، تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، را بار دیگر بمباران کرد. ارتش اسرائیل مدعی شد که در این حمله،‌ اهداف متعلق به حزب‌الله را هدف گرفته است.

با وجود درخواست‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای آتش‌بس، جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله مستقر در لبنان ادامه دارد.

طبق آمار دولت لبنان، در طول تقریبا یک سال درگیری‌های مرزی، نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ نفر در لبنان کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند که بیشترین میزان این تلفات در دو هفته گذشته رخ داده است. بیش از یک میلیون لبنانی هم در پی حملات اسرائیل یا هشدار برای تخلیه، مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

حملات موشکی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران و عملیات اسرائیل در لبنان باعث نگرانی در سراسر جهان شده است. نیروهای نیابتی تهران در خاورمیانه‌ــ حزب‌الله، حوثی‌های یمن و گروه‌های مسلح در عراق‌ــ اعلام کرده‌اند که حملاتشان به اسرائیل را در حمایت از حماس و مردم غزه ادامه خواهند داد.

در همین حال، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از جمهوری اسلامی ایران و گروه حزب‌الله خواست به حملاتشان به اسرائیل فورا پایان دهند. مقام‌های روسیه هم گفتند که درگیری در جهتی نگران‌کننده در حال افزایش است و ژاپن نیز تایید کرد که از این وضعیت عمیقا نگران است.

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، سران هفت کشور صنعتی (گروه ۷) را برای یک نشست اضطراری به‌منظور بررسی بحران خاورمیانه فرا خوانده است.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.