«مفقود شدن» پول خرید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم

پنجشنبه, 19ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

gandom

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که در حال حاضر، مقدار خرید تضمینی گندم با رشد ۹ درصدی در ۳۱ استان به بیش از ۴ میلیون تن رسیده است.

خبرگزاری مهر چهارشنبه ۱۸ تیرماه از قول عباس قبادی گزارش داد که حدود ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از بهای گندم‌های خریداری شده به کشاورزان در سراسر کشور پرداخت شده است.

به گفته وی، تاکنون ۴ میلیون و ۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده که این مقدار، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۷۹ درصدی داشته است.

وی همچنین اعلام کرد که به استثنای بوشهر و هرمزگان که خرید گندم در این دو استان به پایان رسیده، خرید در تمامی نقاط کشور ادامه دارد و هم اکنون ۷۱۲ مرکز خرید در ۳۱ استان، جهت تحویل محموله‌های کشاورزان فعال است.

ایران برای نخستین بار بعد از چهل سال، در زمان ریاست جمهوری خاتمی در سال ۱۳۸۳ با تولید ۱۰ و نیم میلیون تن گندم به خودکفایی رسید، اما حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه دولت یازدهم اعلام کرد که «از سال ۸۴ به بعد هر سال خرید گندم داخلی یک میلیون تن کمتر شد و خرید گندم از خارج سالانه یک میلیون تن افزایش یافت؛ تا جایی که امسال باید ۷.۲ میلیون تن گندم وارد کنیم».

آشفتگی آماری

بر اساس آخرین پیش‌بینی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) که ژانویه ۲۰۱۴ منتشر شده است، ایران در سال ۹۲ حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید کرده است.

این آمار بر اساس اطلاعاتی است که در برگیرنده اطلاعات تا مهرماه سال گذشته است و توسط دولت احمدی‌نژاد تحویل این سازمان شده است. آماری که خبرگزاری «ایسنا» به نقل از عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی در ۱۹ دی ماه گزارش داد که دولت‌های نهم و دهم درباره اقتصاد ایران آمار نادرست در اختیار سازمان‌های بین‌المللی قرار داده‌اند. به گفته وی، «دولت قبل اعلام کرده ۱۴ میلیون تن گندم در سال ۹۱ در کشور تولید شده، در حالی که نیاز کشور چیزی حدود ۱۳ میلیون تن است، پس با این آمار باید یک میلیون تن گندم مازاد داشته باشیم».

سیدراضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز ۲۴ شهرویور پارسال در گفت‌وگو با «خانه ملت»، ارگان اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در شرایط کنونی میزان تولید گندم در کشور از ۱۳ میلیون به حدود ۳ میلیون تن کاهش یافته است، گفت که در سال گذشته از این مقدار هم تنها حدود ۲ میلیون تن تحویل سیلوها شده و بقیه آن یا از طریق قاچاق و یا در پرورشگاه‌های دام استفاده شده است».

آمارهای گمرکی نیز نشان می‌دهد که واردات گندم طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، مصرف گندم ایران ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن در سال است، اما با وجود اینکه دولت احمدینژاد تولید گندم کشور را در سالهای ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۱۳.۵ و ۱۴ میلیون تن اعلام کرده بود، گزارشهای گمرک ایران حاکی است که این کشور در سال ۹۲نزدیک به ۳.۵ میلیون تن و در سال قبل آن حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات گندم واردات گندم داشته است.

این در حالی است که در سال ۹۰ گزارشهای گمرکی حاکی از واردات ۲۳۳ هزار تن گندم است، به عبارتی واردات سالانه گندم ایران در سال ۹۱ به ۳۰ برابر رسیده است.

ایران در دو ماهه اول سال جاری نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن واردات گندم داشته است.

در همین زمینه، محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران ۱۳ خرداد ماه از «مفقود شدن» پول خرید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در شرایط تحریم و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

آقای خباز در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآن‌لاین گفت که «قدیم‌ها می‌گفتند، شتر را با بارش برده‌اند… حالا یکی از اتفاقاتی که رخ داده این است که پول یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم را از بانک مرکزی گرفته‌اند، اما نه گندم را وارد کرده‌اند و نه پول را پس داده‌اند».

گزارش‌های رسانه‌های ایران در چند سال گذشته حاکی است که گندم‌کاران به خاطر پایین بودن نرخ خرید تضمینی، گندم خود را به جای دولت به دامداران و مراکز پرورش طیور می‌فروشند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.