جمهوری اسلامی دوست مردم فلسطین هم نیست

پنجشنبه, 12ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

بیش از ۷ دهه است که جنگ میان اسرائیل و مردم فلسطین ادامه دارد. در این مدت اسرائیل حقی برای مردم فلسطین قائل نبوده، با سرکوب و کشتار، سرزمینهای آنان را تصرف کرده است. برخی گروههای فلسطینی متقابلا دست به اقدامات تروریستی زده شماری از مردم اسرائیل را کشته اند. در حالی که کشورهای عربی پس از چند جنگ با اسرائیل اکنون به درگیری های نظامی خاتمه داده، دیپلماسی پیش گرفته اند، خصومت میان فلسطینی ها و اسرائیل با جنگ و کشتار همچنان ادامه دارد.

 بدون تردید ادامه این وضع به دادن قربانی های بیشتر از هر دو سو می انجامد. تجربه دهه ها نشان میدهد که این منازعه راه حل نظامی ندارد و تنها راه، کوشش برای تحقق صلحی عادلانه و پایدار میان دو ملت اسرائیل و فلسطین است. به این منظور سازمان ملل به رسمیت شناختن دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل را پیشنهاد کرده و بسیاری از کشورها از آن پشتیبانی کرده اند.

اما جمهوری اسلامی که خود را دوست و طرفدار حقوق مردم فلسطین قلمداد میکند همواره با راه حل های مسالمت آمیز مخالفت کرده، بجای کوشش برای کاهش این دشمنی ها و جلوگیری از تخریب بیشتر خانه و کاشانه مردم، با صرف میلیاردها دلار از دارایی های ملت ایران، کمک نظامی و تسلیحاتی به نیروهای افراطی مانند حماس و حزب الله با این راه حل ها مخالفت کرده است. موضعی همسو با دولت افراطی اسرائیل که برای جلوگیری از تحقق راه حل پیشنهادی سازمان ملل، به قطر اجازه میدهد که از حماس پشتیبانی قابل توجه مالی نماید. با این تمهیدات جمهوری اسلامی و اسرائیل تا کنون جلوی اتحاد مردم فلسطین را که شرط تحقق پیشنهاد سازمان ملل است را گرفته اند.

جمهوری اسلامی از یکسو از گروههای افراطی مانند حماس، حزب الله، حوثی ها، حشدالشعبی و فاطمیون به عنوان اهرم برای محاصره اسرائیل و قدرت نمایی در منطقه بهره گرفته و از سوی دیگر آنها را برای انجام اقدامات تروریستی در جهان بکار میگیرد. اعزام انیس نقاش برای کشتن دکتر بختیار تنها یک نمونه است. در کنار اینها جمهوری اسلامی از این گروهها برای سرکوب اعتراضات مردمی در ایران نیز کمک میگیرد.

برای دولت افراطی اسرائیل که دارای برتری نظامی و پشتیبانی همه جانبه اکثر کشورهای غربی است، هر تهدید یا حمله تروریستی دست آویزی برای حمله به مواضع گروههای نیابتی ضمن کشتار فلسطینی ها و ویران کردن خانه و کاشانه آنها است.

هر موشک پرانی حماس یا حزب الله به سوی اسرائیل یا حملات تروریستی مانند آنچه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد افکار عمومی را برای حمله متقابل و تکرار این رفتار از سوی اسرائیل آماده میکند. موشک پرانی گروههای افراطی عموما به دلیل سلاحهای دفاعی اسرائیل و کمک های آمریکا اثری نداشته، بیشتر جنبه تهدید و نمادین دارند. حال آنکه حملات اسرائیل به غزه و لبنان و سوریه عموما به کشتار و تخریب گسترده می انجامند.

به گفته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ قریب ۷۲ درصد قربانیان جنگ های امروزی غیر نظامیان هستند(۱). خرج تولید هر موشک بالیستیک روسی با برد کوتاه ۳ میلیون دلار تخمین زده میشود حال آنکه خرج تولید موشک های دوربرد بنا براین منبع هر یک بیش از ۱۰۰هزار دلار است(۲). اگر برای موشک های جمهوری اسلامی حتی چند دهم این مبلغ خرج شده باشد، روشن میشود که موشک پرانی های جمهوری اسلامی، حماس، حزب الله و دیگر گروه های نیابتی چه هزینه های سنگینی برای ملت ایران داشته است و این در شرایطی است که بسیاری از مردم ایران محتاج نان شب هستند.

حملات اسرائیل به غزه و لبنان تا کنون به کشته و زخمی شدن دهها هزار نفر و تخریب و فاجعه های انسانی انجامیده است. بدون پیش گرفتن دیپلماسی از هر دو طرف و گردن گذاشتن به صلحی عادلانه به احتمال زیاد مخاصمات همچنان ادامه خواهند یافت.

سوء استفاده جمهوری اسلامی از وضعیت فاجعه آمیز مردم فلسطین برای پیشبرد مقاصد خود تعجبی ندارد. حکومتی که برای جان و مال و زندگی مردم خود ارزشی قائل نیست، چگونه ممکن است منافع مردم دیگری را در نظر داشته باشد؟ برای آنها که به کمک دولت افراطی اسرائیل امید بسته اند نیز باید گفت، کشوری که با فلسطینی ها و اعراب در داخل کشور و همسایگی خود چنین رفتاری میکند، علیرغم همه ادعاها، بعید است که منافع ملت دیگری که دورتر است را در نظر داشته باشد.

اسرائیل و آمریکا ستیزی جمهوری اسلامی، تهدید اسرائیل به نابودی، همراه با تقویت و به خدمت گرفتن نیروهای افراطی نیابتی بنیادگرای اسلامی به احتمال ایران را مجددا به سوی جنگی خانمانسوز خواهد برد. اکنون که جمهوری اسلامی مجددا اقدام به موشک پرانی به اسرائیل کرده، به دلیل دینامیک پافشاری دو طرف بر تقابل، وقوع یک جنگ تمام عیار محتمل است. سران جمهوری اسلامی میروند که با رفتار ایدئولوژیک و جنون آمیز خود خیانت به ایران را کامل و بار دیگر کشور را گرفتار جنگی کنند که میتواند به کشتار مردم، فقر و فلاکت بیشتر و نابودی زیرساخت های ایران بیانجامد.

۳ اکتبر ۲۰۲۴

همایون مهمنش

https://homayoun.info/

۱ – https://www.dw.com/de/un-zahl-get%C3%B6teter-zivilisten-in-konflikten-steigt-rapide/a-69397969

۲ – https://de.wikipedia.org/wiki/Ballistische_Rakete


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.