افزایش قیمت نفت در پی گمانه‌زنی‌ها درباره حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران

جمعه, 13ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

پس از اشاره جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی در ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت در روز جمعه به سمت بیشترین افزایش هفتگی خود در بیش از یک سال گذشته در حرکت است.

قیمت‌های آتی نفت برنت حدود هشت درصد در هفته افزایش می‌یابد که شدیدترین رشد از فوریه ۲۰۲۳ است.

همچنین افزایش هفتگی قیمت نفت خام آمریکا ۸/۲ درصد است که بزرگ‌ترین افزایش قیمت از ماه مارس سال گذشته خواهد بود.

بایدن عصر پنج‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا او از اسرائیل خواسته است به تاسیسات نفتی ایران حمله نکند، گفت قصد ندارد در این باره علنی صحبت کند.

وقتی از او پرسیده شد که آیا نگران افزایش قیمت نفت در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی در ایران است، پاسخ داد: «اگر یک طوفان بیاید، قیمت‌ها بالا می‌رود. نمی‌دانم، کسی چه می‌داند.»

بایدن در پاسخ به پرسشی دیگر درباره این که چرا در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت نکرده، گفت: «زیرا در حال حاضر هیچ اقدامی در جریان نیست.»

او صبح پنج‌شنبه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید مبنی بر این که آیا آمریکا از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی در ایران حمایت می‌کند، گفت: «ما در حال بحث در این باره هستیم. فکر می‌کنم این کمی … به هر حال.»

به گفته منابع رویترز، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش کرده‌اند تهران را از بی‌طرفی خود در این درگیری مطمئن کنند چون نگرانی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که تشدید خشونت‌ها می‌تواند تاسیسات نفتی در خلیج فارس را تهدید کند.

سایت‌های نظامی، زیرساخت‌های نفتی، پایانه‌های موشکی، سیستم‌های پدافند هوایی و سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، اهداف احتمالی اسرائیل در یک حمله تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله موشکی عصر سه‌شنبه ۱۰ مهر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ده‌ها موشک بالستیک به اسرائیل خواهند بود.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.