یک عضو شورای شهر: وضعیت سه بیمارستان بزرگ تهران بحرانی است 

شنبه, 14ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

ساختمان‌های ناایمن در تهران

ساختمان‌های ناایمن در تهران

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساختمان سه بیمارستان پایتخت (بوعلی، سینا و خمینی) از لحاظ ایمنی حریق در وضعیت بحرانی و در لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن قرار دارند و هنوز هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی انجام نداده‌اند.

به گزار‌ش رسانه‌‌ها مهدی بابایی گفته ایمن‌سازی ۶ بیمارستان دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گفته بابایی بیمارستان‌های بوعلی، خمینی و سینا اقدام عملیاتی در راستای ایمن‌سازی انجام نداده‌اند و وضعیت آنها بحرانی است.

پیش‌تر نیز آتش نشانی تهران اعلام کرده بود که ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد و وضعیت حدود ۷۱ ساختمان بحرانی است.

آتش‌نشانی تهران تیر ماه سال جاری تاکید کرده بود که بیش از ۸ بیمارستان وجود دارد که نیازمند توجه جدی است.

مهدی بستانچی عضو هیأت مدیره انجمن ایمنی و مهندسی حریق استان تهران نیز در اردیبهشت امسال اعلام کرده بود «در کل کشور ۱۳۴ هزار ساختمان ناایمن داریم.»

هشت بیمارستان شامل «حضرت رسول اکرم، بیمارستان امام، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش» به عنوان ساختمان ناایمن معرفی شده‌اند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز مرداد ماه سال جاری به نقل از امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت درباره وضعیت فرسودگی بیمارستان‌‌‌ها نوشته بود که در دهه ۸۰ ارزیابی لرزه‌‌‌ای بیمارستان‌‌‌های کشور در دستور کار قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که حدود۷۰ درصد ساختمان‌‌‌های درمانی یا همان بیمارستان فرسوده است.

بنابر اعلام این روزنامه این میزان در تهران به‌‌‌دلیل قدمت بیمارستان‌‌‌ها بیش از ۸۰ درصد بوده است. نتایج این ارزیابی همچنین نشان داد بیش از ۹۰‌ درصد بیمارستان‌‌‌های فرسوده امکان مقاوم‌‌‌سازی نداشته و به عبارتی مقاوم‌‌‌سازی آنها توجیه‌‌‌پذیر نیست.

بنابر گزارش‌ها از مراکز خرید شناخته شده نیز اسامی پاساژ آلومینیوم، پاساژ علاالدین، پاساژ مهستان، پاساژ آزاد و پاساژ شانزه‌لیزه بعنوان ساختمان‌های پرخطر و بحرانی نام برده شده است.

این اتفاقات و فهرست‌های مختلف از ساختمان‌های نا ایمن، پرخطر و بسیار پر خطر در تهران در حالی است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، منکر وجود فهرستی در این زمینه شده و گفته «ما فقط وظیفه شناسایی داریم.»

ساختمان‌های پرخطر و ناایمن به دو دسته قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند. ساختمان‌های قدیمی به دلیل قدمت خود و نبود بسیاری از اصول و ابزار آلات ایمنی در زمان احداث نیازمند بهسازی یا تعطیلی هستند.

در ساختمان‌های نوساز تنها عامل ناایمن بودن رویکرد شهرداری در صدور مجوزها، نظارت و تقلیل قانون به دریافت جریمه در برابر تخلف بوده است.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.